POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Sobota [02.10.2010, 08:29:25] • Świnoujście

Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście rozpoczął świętowanie 60-lecia

Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście rozpoczął świętowanie 60-lecia

fot. Sławomir Ryfczyński

Tak naprawdę to port w Szczecinie mógłby świętować już tysiąc trzysta lat swojego istnienia. Pierwsze historyczne wzmianki o tej przystani pochodzą z VIII wieku. Ale prawdziwy rozkwit szczeciński port przeżył dopiero po drugiej wojnie światowej, odkąd zarówno w Szczecinie jak i Świnoujściu rozpoczęły działalność polskie zarządy. Obecnie, już jako jeden organizm gospodarczy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście świętuje 60-cio lecie istnienia. Uroczysta gala z tej okazji odbyła się 1 października w Teatrze Lalek „Pleciuga”.

Do wspólnego świętowania sześciu dekad portu obecny Zarząd z Jarosławem Siergiejem na czele zaprosił dyrekcje i przedstawicieli wszystkich spółek portowych, najstarszych i zasłużonych pracowników. Była też Barbara Wypych - Namiotko – wiceminister Infrastruktury, wojewoda Zachodniopomorski – Marcin Zydorowicz, prezesi portów Gdańska i Gdyni i wielu innych.

Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście rozpoczął świętowanie 60-lecia

fot. Sławomir Ryfczyński

Wśród gości była także mocna delegacja Świnoujścia z prezydentem Januszem Żmurkiewiczem, któremu towarzyszył zastępca Andrzej Szczodry. Najważniejsi tego dnia byli jednak portowcy. Świnoujście reprezentowali m.in. Marek Kowalewski prezes Portu Handlowego, Juliusz Filoda – Kapitan Portu, Tadeusz Stryjewski z-ca dyrektora PHŚ, Leszek Kuczyński – sekretarz Rady Nadzorczej.

Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście rozpoczął świętowanie 60-lecia

fot. Sławomir Ryfczyński

Zanim w „Pleciudze” rozpoczęło się oficjalne świętowanie jubileuszu, na scenie pojawiła się Beata Andrzejewska z kwartetem marka Ostrowskiego. Zespół zaśpiewał kilka piosenek dedykowanych portowcom. Ponieważ jednak miało być galowo, a nie rozrywkowo więc także popularne „10 w skali Beauforta” zabrzmiało w klimacie eleganckiego jazzu. Część artystyczna była atrakcyjna lecz króciutka.



Wkrótce rozpoczęła się seria oficjalnych wystąpień zaproszonych gości. Oficjele starali się jednak nie przeciągać swoich wywodów. Gospodarze już na wstępie podkreślili, że chlubna historia nie powinna przesłonić najważniejszych spraw związanych z rozwojem portu w Szczecinie. Wśród nich pierwszeństwo mają starania o pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra całego toru wodnego do Szczecina.



W wystąpieniach gości przewijał się jednak przede wszystkim inny temat. Zarówno pani minister jak i przedstawiciele władz wojewódzkich mówili o wielkiej szansie jaką dla portu jest budowa terminalu LNG. Minister Wypych – Namiotko oceniła, że jest to krok na miarę budowy portu w Gdyni. Rozważania na temat budowy portu zewnętrznego w Świnoujściu” wywołały do tablicy” Janusza Żmurkiewicza. Jego słowa były kilkakrotnie przyjmowane aplauzem.

Słuchacze bili brawo nawet w chwili gdy ( być może specjalnie) szef samorządu pomylił się mówiąc o porcie „Świnoujście - Szczecin.” Wyjaśniając ten językowy lapsus prezydent Świnoujścia podkreślił jednak, że można tak powiedzieć spoglądając na nasze porty od strony morza. Zaznaczył też, że jego zdaniem myślenie o rozdzieleniu naszych portów pozbawione jest ekonomicznego i logicznego uzasadnienia.

Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście rozpoczął świętowanie 60-lecia

fot. Sławomir Ryfczyński

Jubileusz portu to doskonała okazja do wyróżnienia najbardziej zasłużonych i najstarszych pracowników. Tak było również w trakcie piątkowej gali w Pleciudze. Przez sześćdziesiąt lat port doczekał się wielu w pełni oddanych mu osób. Trudno nawet wymienić nazwiska wszystkich.
Teatralna scena zmieniała się też momentami w wielkie fotograficzne atelier. Każdy chciał mieć przecież pamiątkowe zdjęcie w otoczeniu przyjaciół
Zasłużeni pracownicy otrzymali w „Pleciudze” odznaczenia państwowe i resortowe. Wśród wyróżnionych na scenie pojawił się m.in. Leszek Kuczyński z Portu handlowego w Świnoujściu.

Jubileuszowe spotkanie zakończył poczęstunek w foyer teatru.

W nieoficjalnej już atmosferze, uczestnicy gali 60-lecia jeszcze długo wspominali i snuli plany na przyszłość. Te osobiste i powiązane z nimi marzenia o coraz większym i coraz nowocześniejszym porcie. Wszyscy chcą spotkać się także podczas kolejnego jubileuszu. Kto jednak wie co będzie za pięć czy dziesięć lat… Na pewno w poniedziałek pojawią się na nabrzeżach.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 24, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-24 z 24

Gość • Środa [20.07.2016, 19:09:28] • [IP: 88.156.233.***]

Jeden z tych niedawno leżał w zygowinach na Bieliku.. .tak się spiŁ i osrał.ł

Gość • Niedziela [03.10.2010, 13:53:04] • [IP: 92.42.117.**]

"Gość • Niedziela [03.10.2010, 06:15] • [IP: 83.21.127.**] ...smutne, za komuny Port tętnił praca i zyciem...dzisiaj puste nabrzeżaa, zarosniete tory kolejowe..." - kiedy ostatnio byłeś w porcie??!! Chyba wieki temu, że takie głupoty piszesz. W tygodniu port rozładowuje po 2-4 panamaxy z węglem, nie licząc mniejszych statków. Place są pełne węgla, a ludzie zap... jak małe motorki.

Gość • Niedziela [03.10.2010, 12:17:03] • [IP: 80.245.182.***]

Chwila, chwila. PHŚ jest jedynie spółką z oo dzierżawiącą infrastrukturę - jak wiele innych spółek- od ZMPSiŚ. Nazwa- może mylić, ale PHŚ nie ma nic do tego czy port ma czy nie ma być samodzielny. Jeśliby nasz port miałby być samodzielny, to oczywiście na zdrowych zasadach. Po pierwsze konieczna jest komunalizacja portów w Gdyni, Gdańsku Szczecinie i Świnoujściu. Po drugie wprowadzenia ustawowej zasady co do wyboru spółki zarządzającej danym portem wprowadzającej rozwiązania stosowane w normalnym świecie. W konkursie nie wystartuje Szczodry czy Kuczyński ale wyspecjalizowana w zarządzaniu portami spółka z Danii, Niemiec czy Hiszpanii. Przykładem są Stany Zjednoczone, gdzie największymi portami zarządzają spółki zarejestrowane w. ... Arabii Saudyjskiej. Tyko kto zmusi polskich polityków do zrezygnowania z korupcji i wprowadzania normalności. Chyba tylko Janusz Palikot!

Gość • Niedziela [03.10.2010, 10:53:39] • [IP: 217.97.193.***]

A teraz o co chodzi Możejce?

Gość • Niedziela [03.10.2010, 10:40:22] • [IP: 83.20.195.***]

Możejko był zwolennikime usamodzielnienia się portu w Świnoujściu, ale PZPRowcy z Pielą-Mielczarek na czele go zaszczekali. Możejce chodziło o dobro świnoujskiego portu, a PZPRowcom i innym lokalnym" politykom" o synekury w radzie nadzorczej. Patrz - Żmurkiewicz i to, jak sam siebie wybrał do tego gremium. On za 4 tys. zł całowałby Siergieja tam, gdzie słońce nie dochodzi.

Gość • Niedziela [03.10.2010, 08:30:49] • [IP: 83.12.40.***]

Nie prawda. Problem samodzielności świnoujskliego portu to lokalna racja stanu i nie ma znaczenia, że wczesniej propagowała ten pomysł Grupa Morska. Skoro przestali o tym mówi to rzeczywiście pokazuje ich prawdziwe intenecje. Ale mimo wszystko trzeba o to zacząc powaznie walczyc, bo inaczej Szczecin zmarginalizuje finansowo nasz port i dalej będą się paśli na naszej lokalizacji.

Gość • Niedziela [03.10.2010, 07:33:17] • [IP: 217.97.193.***]

Nie podniecajcie się, samodzielność Świnoujskiego portu lansowała Grupa Morska po to aby wpływowi jej działacze mogli przejąć PHŚ wraz z otoczeniem. Prezesem portu miał być T.Krajniak zastępcą Adam Szczodry i tak dalej. PHŚ mieli rządzić Panowie Kuczyński, Nowicki i Czerniak. Niestety nie powiodło się ponieważ PHŚ został sprzedany innym poważnym inwestorom, więc zauważcie że problem samodzielności portu umarł śmiercią naturalną.

Gość • Niedziela [03.10.2010, 06:15:52] • [IP: 83.21.127.**]

...smutne, za komuny Port tętnił praca i zyciem...dzisiaj puste nabrzeżaa, zarosniete tory kolejowe...

Gość • Niedziela [03.10.2010, 01:12:45] • [IP: 92.42.118.***]

Wszystko jest w rękach ludzi. Tylko kompetentni ludzie z wykształceniem, a nie przypadkowwi działacze mogą dobrze kierować losem poru w naszym mieście.

Gość • Sobota [02.10.2010, 17:18:19] • [IP: 178.238.252.***]

porzerzenie i poglebienie toru wodnego nie ma zadnych przeslanek ekonomicznych to pieniedze wywalone w błoto tylko po to by paprykarske lobby mogli podnisc swoje morskie ego.

Gość • Sobota [02.10.2010, 16:18:15] • [IP: 80.245.182.***]

Aż wierzyć się nie chce jak łatwo manipulować naszymi pseudoportowcami. To co napisałem o inwestycjach w Szczecinie zawarte zostało w przemówieniu prezesa zarządu portów właśnie na tej uroczystości. Prezes chyba wie najlepiej. Więcej jest na stronie ZMPSiŚ. Świnoujście utraciło konkurencyjność na rzecz Szczecina. To fakt. Zamiast budować w Świnoujściu port z prawdziwego zdarzenia - takim nie będzie port zewnętrzny z jednym stanowiskiem dla statku- trwa modernizacja toru wodnego do Szczecina. W I etapie zbudowano 500 metrowe falochrony na zalewie Szczecińskim, w II etapie, który właśnie się rozpoczyna, zostaną wyprostowane, poszerzone w tym poszerzone w dnie i pogłębione do 12, 5 m kanał Mieliński i kanał Piastowski. W przyszłości cały tor wodny ma mieć 14, 5m głębokości. W interesie Szczecina wydaje się miliardy złotych, powstają setki miejsc pracy a Świnoujście ma się cieszyć z gazoportu. W sytuacji ogromnych zasobów gazu łupkowego w Polsce sukces przedsięwzięcia wątpliwy

Gość • Sobota [02.10.2010, 13:46:34] • [IP: 80.54.123.**]

A dlaczego powiedział że nie będzie tunelu?..przecież obiecał cuda !!...PełO jest dobre jak związek bajcarzy ludowych!!

Gość • Sobota [02.10.2010, 13:29:13] • [IP: 217.97.193.***]

No akurat ten Prezydent mógł tak myśleć, dziś jego promotor Tusk powiedział TUNELU NIE BĘDZIE!

Gość • Sobota [02.10.2010, 12:35:49] • [IP: 80.54.123.**]

Oni tak namieszali ludziom w głowach z tym swoim położeniem nad morzem, że jak był obecny prezydent RP w Szczecinie z włodzrzami miasta to chciał aby zaprowadzili go na plaże...też myślał iż Szczecin leży nad morzem. ..to jest dopiero numer!!

Gość • Sobota [02.10.2010, 12:05:17] • [IP: 217.97.193.**]

najbardziej mnie smieszy jak niektórzy pożal się Boze oficjele mowia, że szczecin leży nad morzem, dobry mądry gospodarz, postrawił by raz dwa Bieliki w poprzek i nauczył szybko georafi i szacunku dla miasta i mieszkańców!!

Gość • Sobota [02.10.2010, 11:54:07] • [IP: 217.97.193.**]

z czego tu sie cieszyć, był port, była odra, ale . ..były...wczoraj w tv szczecin Lberadzki wyraznie powiedział, że sld zawsze było za gazosyfem a zpisem sie dogadali, co tam 40tysieczne miasto, jesteśmy w uni chcemy czy nie wiec wzmianka winna byc o tej historcznej przystani a wogóle co tu swietowac chyba te siedzące i s----e mewy na żurawiach!!

Gość • Sobota [02.10.2010, 11:41:48] • [IP: 217.97.193.***]

Pięknie zaznaczył SŁUŻALCZO, że odłączenie jako dwóch odrębnych organizmów portów Szczecin- Świnoujście jest pozbawione jakiegokolwiek ekonomicznego i logicznego myślenia, no brawo i my takich logików wybieramy na suto opłacane stanowiska, rady nadzorcze są zapchane takimi logikami wiec mieszkańcy Świnoujścia jak dalej tak będziecie wybierać to naprawdę nie płaczcie potem, że zostaje wam posada pokojówki lub ciecia u kolegów tych przez was wybranych WIELKICH LOGIKÓW I MYŚLICIELI

Gość • Sobota [02.10.2010, 11:01:52] • [IP: 178.238.255.**]

tytuł powinien brzmieć- 60 lat pasożytowania szuwarowo bagiennego porciku paprykarzy

Gość • Sobota [02.10.2010, 10:49:25] • [IP: 83.21.122.***]

Żmurkiewicz nic nie robi w radzie nadzoeczej, do której sam siebie wyznaczył jako najlepszego znawcę ! Natomiast jadąc na spotkanie rady nadzorczj raz na jakiś czas pobiera wynagrodzenie ok. 4000 zł i korzysta z darmowych wyżerek !!

Gość • Sobota [02.10.2010, 10:46:46] • [IP: 92.42.117.**]

Gość • Sobota [02.10.2010, 09:49] • [IP: 80.245.182.***] Co Ty p*****??!!" W ostatnich 10 latach port szczeciński znakomicie się rozwijał. Powstało 6 nowych nabrzeży, centrum logistyczne, nowe terminale kontenerowy, ro-ro, kwasu siarkowego. olejowe, zbożowe itd." - gdzie?? Terminal kwasu w planach, kontenerowy to tylko rozbudowa istniejącego, nie powstał żaden paliwowy na terenach ZMPSiŚ. " W tym samym dziesięcioleciu w Świnoujściu nie powstało nic nowego." - budowa nowego nabrzeża na Górników, nowe dźwigi i system wyładunku węgla też na Górników, budowa elewatora zbożowego na Portowcach, w międzyczasie powstał (i zniknął) terminal kontenerowy na Hutnikach. O gazoporcie nie mówiąc. Poza PHŚ masz jeszcze przebudowę i modernizację terminalu paliwowego CPN. Nic się nie dzieje w Świnoujściu? Obudź się i idź do portu, przekonaj się sam, a nie opieraj się na tym co wyczytałeś z ekranu swojego komputera.

Gość • Sobota [02.10.2010, 10:32:06] • [IP: 195.117.222.***]

Wyglądają jak pajace w Pleciudze, które nie wiedzą że Szczecin nie leży nad morzem. Świnoujście dla nich jest po. .. drodze. Jak długo będzie to beznadziejne rządzenie polityczne ? Politycy z wykształcenia głównie historycy a także histerycy, politolodzy, sosjolodzy w spółka nie skarbu państawa dawno zostaliby pogonieni. A tak za błędy my płacimy pan płaci, pani płaci i ty też płacisz.

Gość • Sobota [02.10.2010, 09:49:21] • [IP: 80.245.182.***]

Piszący ten artykuł nie dopełnił należytej staranności. Port Handlowy Świnoujście, czyli PHŚ spółka z o.o to jedna z wielu spółek w porcie. Wyróżnianie akurat jej szefa i szefa rady nadzorczej to raczej ukłon w stronę krzykaczy a nie w stronę portowców. Co do wystąpienia Żmurkiewicza, to po raz kolejny udowodnił kompletny brak wiedzy na tematy związane z gospodarką morską. W ostatnich 10 latach port szczeciński znakomicie się rozwijał. Powstało 6 nowych nabrzeży, centrum logistyczne, nowe terminale kontenerowy, ro-ro, kwasu siarkowego. olejowe, zbożowe itd. W tym samym dziesięcioleciu w Świnoujściu nie powstało nic nowego. Nie zrealizowano nawet tej jednej, jedynej inwestycji jaką miało być zasypanie Basenu Trymerskiego. Tak wygląda wspólnota w zarządzaniu portami, którą tak bardzo wychwala Żmurkiewicz, Kuczyński i inni tak zwani" portowcy".

Gość • Sobota [02.10.2010, 09:28:46] • [IP: 88.156.234.***]

Boże! Ponad 30 lat pracuję w porcie ale dopiero tu- na fotografiach zobaczyłem prawdziwych PORTOWCÓW!!

Gość • Sobota [02.10.2010, 09:15:37] • [IP: 95.129.225.**]

A ja kiedyś słyszałem jak prezydent mówił że jest za komunalizacją portu Świnoujście. Widocznie to co p. Żmurkiewicz mówi zależy o towarzystwa w jakim przebywa. Szkoda, bo Szczecin żeruje na naszym porcie a my nic z tego nie mamy. Nie bez powodu tłumaczył się że najpierw wymienił Świnoujście, bo sie pewnie przestraszył że się wielki Szczecin pogniewa. Od zawsze przecież lansuje się tezę, że Szczecin lezy na Morzem, haha. Szkoda, że nie potrafimy siebie szanować i skazujemy się na zalezność w sytuacji kiedy to po naszego miasta stronie są wszystkie atuty miasta morskiego. Gdybyśmy byi samodzielni to nasz port by się rozwijał a ze Szczecina to może i zostałby port... ale jachtowy.

Oglądasz 1-24 z 24
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Informujemy, że w związku z ogłoszeniem 26 kwietnia 2025 roku dniem żałoby narodowej w Polsce po śmierci papieża Franciszka, zaplanowana na ten dzień Ekologiczna Gra Miejska zostaje odwołana. Serdecznie dziękujemy za zrozumienie i zapraszamy do udziału w innych naszych wydarzeniach w przyszłości. Z poważaniem, Organizatorzy ■