Autostrady morskie to bezpośrednie i regularne połączenia statków towarowych, które kursują między dwoma portami. W Polsce tego typu połączenia mają jedynie Gdańsk i Świnoujście, z którego jednostki pływają do szwedzkiego Ystad.
Podniesienie portu do statusu autostrady morskiej to szansa na unijne dotacje i dynamiczny rozwój. Polskie porty mogą korzystać ze środków programu Marco Polo. Do dyspozycji jest 600 milionów euro. Porty, które znajdują się na liście autostrad morskich Komisji Europejskiej mogą w ten sposób uzyskać na inwestycje nawet 50-procentowe dofinansowanie. Przewoźnicy zaś mogą ubiegać się o zwrot 35 procent kosztów, które wiążą się z pływaniem na trasie.
Władze portu w Świnoujściu już raz podjęły próbę uzyskania statusu autostrady morskiej. Kolejną planują na przyszły rok. W tym celu prowadzone są rozmowy zarówno z portem w Trelleborgu, jak i PKP Cargo, aby rozwinąć transport intermodalny, czyli drogowo-kolejowo-morski.
2010-08-09, 08:03: Rzeczpospolita / Sandra Włodarczyk
Do 228 -->Rąbnąć nie musi ale ekonomi nikt nie przeskoczy cena gazu sprowadzanego z Zatoki Perskiej musi być kilka razy droższa. Więc czy dywersyfikacja się opłaci już nałożyli podatek gazowy na budowę Gazoportu a degradacja Świnoujścia jako miasta Wczasowego też ma znaczenie.Więc wyjdziemy jak w przysłowiu" Zabłocki na mydle".Przynajmniej aby wszyscy o tym wiedzieli a nie jak barany za propagandą. Jakie to wspaniałe.
sa dlaczego od razu wszyscsy sa na nie przeciez nikt nie powiedzial ze gazoport musi od razu wybuchnac ;/// gowno nie zagrozenie zal ludziom dupe sciska bo siedza 10h dziennie na necie i wypisuja floody ;]
TAK dla portu handlowego w Świnoujściu! NIE dla gazosyfu niosącego śmiertelne zagrożenie!!
Port kontenerowy. ..tak gazoport nie.Port zyski. ...gazobubel straty.Do ekomatołków to nie dociera. ..700 miliardów zł zadłużenia to jeszcze mało.
port w swinkowie nalezy powiekszyc i zmodernizowac choc zapewne i tak sie to nie uda dopuki paprykarskie sprzedawczyki beda 3mac tu swoje brudne łapska