POGODA

Reklama


Wydarzenia

Rzecznik Prezydenta Miasta • Czwartek [04.03.2010, 11:43:35] • Świnoujście

Już wkrótce rozpocznie się II etap rewitalizacji Parku Zdrojowego

Już wkrótce rozpocznie się II etap rewitalizacji Parku Zdrojowego

fot. Urząd Miasta Świnoujście

Wyłoniono wykonawcę II etapu rewitalizacji Parku Zdrojowego. Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm: FH-U Thomas ,Szczecińskie Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych ODRABUD, DROGBET URBANIAK S.J. Cena wybranej oferty wynosi 10 201 773,42 zł.

Celem realizacji tego projektu jest przywrócenie parkowi dawnej świetności , z zachowaniem bądź odtworzeniem, historycznych elementów jego wyglądu. Park wpisany jest do rejestru zabytków, jako XVIII wieczna forma ogrodów miejskich

I etap, który wykonywała wyłoniona w przetargu gryfińska firma EROBUD -Budownictwo wodne i kanalizacyjne - E.Maksym, zakończył się w kwietniu 2008 roku. Zakres robót, których koszt wyniósł 4,4 miliona złotych , z czego około miliona złotych pochodziło z funduszy programu INTERREG III A , objął miedzy innymi : usunięcie drzew kolidujących z inwestycją, budowę rowów odwadniających, przepustów i rurociągów na rowach, budowę zbiorników wodnych oraz przepompowni odwadniających, selekcję samosiewów i podszytu krzewów, pielęgnację istniejącego drzewostanu oraz nasadzanie nowych drzew .

II etap również otrzymał dofinansowanie w ramach regionalnego programu operacyjnego w wysokości 3, 95 mln złotych. Obejmie on swym zakresem przede wszystkim roboty budowlane: odtworzenie ciągów pieszych, placów, oświetlenia, budowę placów zabaw i boiska sportowego, fontann, architektury krajobrazu /kwietniki, trawniki, klomby/, miejsc odpoczynku, WC, a także trzyletnie utrzymanie infrastruktury. Ma on zostać zakończony do sezonu letniego 2011.

--------------------------------------------------------------------
Teren dzisiejszego Parku Zdrojowego początkowo był zalaną wodą mielizną, a gdzieniegdzie rosły pojedyncze sosny. Podczas regulacji rzeki Świny powiązanej z budową portu oraz fortów w 1721 r. teren parku uległ zmianom. Stało się to dzięki pracom hydrotechnicznym tworzącym tzn. nowy ląd, poprzez posadzenie traw, krzewów i drzew takich jak sosny, olchy, czeremchy i jarzębiny. Miejsce to figurowało pod nazwą „Plantage”. Pod koniec XVIII w. na tym terenie wytyczono ograniczony alejkami kwadrat z placem w kolistym kształcie położonym na dzisiejszej ul. Beniowskiego przez który przechodzi kilka przekątnych alei. Miejsce to nazwano „Elsen Plantage”. Do 1806 r. teren ten został powiększony na zachód i na północ. W okresie tym nazwano go „Königliche Plantage”. Po tym okresie przerwano prace przez trwająca kampanię napoleońską.
W latach 1818-1823 władze rejencji szczecińskiej wsparte nadprezydentem Pomorza Johannem Augustem von Sack zadecydowały o utworzeniu w Świnoujściu kąpieliska morskiego. Wybudowano molo i otwarto pierwszy sezon. Po przybyciu pierwszych wczasowiczów problemem stało się uprzyjemnienie im pobytu w Świnoujściu. Z tego powodu w latach 1825-26 zbudowano Dom Zdrojowy Gesellschaftshaus w pobliżu nabrzeża portowego. 12 czerwca 1826 r. dzięki staraniom nadprezydenta Sacka do Świnoujścia przyjechał znany królewski ogrodnik Peter Joseph Lenne, który obejrzał teren plantagen, zlecono mu wykonanie projektu parku. Przedstawione w nim były zamierzenia projektowe dostosowane do istniejącego już zagospodarowania przestrzeni i zieleni oraz podkreślenie naturalnych walorów parku. Punktem centralnym miał być dom zdrojowy z podporządkowanymi mu osiami widokowymi oraz alejami. Po I wojnie światowej Dom Zdrojowy rozebrano, a w jego miejscu oraz pobliżu wybudowano domy mieszkalne marynarki wojennej. Poza kilkoma wysokimi i mocnymi drzewami, takimi jak lipy, akacje, klony i platany, nie przetrwały żadne z roślin przysłane w 1827 r. Z biegiem lat granice parku ulegały zmianom, a po 1849 r. teren parku został okrojony na wschodzie, na rzecz budowy fortów. Budowa dzielnicy nadmorskiej usytuowanej na północny zachód od parku, wiąże się z dalszymi etapami kształtowania nowego terenu. Życie towarzyskie oraz wczasowe zostało wtedy przeniesione z nabrzeża portowego nad brzeg morza. Na początku XIX w. została wytyczona tzw. Jezdnia (obecna ul. Bolesława Chrobrego), nazwano ją „Konigs Alle”, poszerzono ją, a wzdłuż posadzono drzewa. Wytyczenie wąskich i krętych alejek oraz miejsc na budowę różnego typu obiektów małej architektury, związane są z radcą budowlanym z Berlina-Machtigiem, który prowadził prace w parku. Według Burkhardt to z Machtigiem wiąże się ostateczna kompozycja parku, trwająca do 1945 roku i nawiązująca do wielu pomysłów założeń parkowych tworzonych 50 lat wcześniej przez P.J.Lenne.
Plan miasta z ok. 1912 r. przedstawia park z siecią alejek, cieków wodnych, stawów, większych grup drzew z terenami otwartymi. Widoczne są też elementy małej architektury, takie jak: altany, kioski i pisuary na obrzeżach parku i przy Schulzen platze oraz rondzie po zachodniej stronie Alei Królewskiej. Tam też został usytuowany pierwszy plac muzyczny. Tę część parku nazwano wtedy „Kurpark”. Przy Alei Królewskiej została wytyczona półkolista polana, a na niej postawiono pomnik Fryderyka III. Wiadomo również, że obok placu muzycznego znajdowała się restauracja, a przy pensjonatach fontanna z wodą źródlaną dla kuracjuszy, tzw. poidło dla ptaków, platforma widokowa oraz romantyczny most, którego położenia nie można ustalić. W tym czasie tworzono ogrody ozdobne przy promenadzie oraz domach wczasowych, również przy nowo zbudowanym Domu Zdrojowym „Kurhaus” znajdującym się nad samym morzem w latach 1885-1910. Teren parku ograniczono do obecnej ul. Mieszka I, po tym jak po I wojnie światowej doszło do rozebrania Domu Zdrojowego oraz zatarcia śladów działalności Lennego. To wszystko zakończyło najbarwniejszy okres w dziejach świnoujskiego kurortu – „Fin de siecle”.
Od lat dwudziestych XX w. pracami w parku kierował inspektor ogrodniczy ze Świnoujścia – Kupitz. W okresie międzywojennym na zachód od ul. Bolesława Chrobrego, aż po ul. Matejki zlokalizowano nową część parku – West Kurpark. Znajdowały się tam restauracje oraz korty tenisowe. Przy promenadzie, nowym Domu Zdrojowym i muszli koncertowej założono ozdobne ogrody z kolorowymi rabatami. Na terenie parku zakładano również rabaty kwietne i szereg nowych obiektów: placów, pomników. Plan z 1930 r. przedstawia pole szachowe, plac zabaw dla dzieci i dwa Babilony przy Placu Strzeleckim oraz dwa zrobione z głazów pomniki. Jeden z nich poświęcony był poległym w I wojnie światowej żołnierzom, drugi to kamienny obelisk „Jungsturmu”.
W 1945 r. spalił się Dom Zdrojowy, zdewastowano otaczający go ogród oraz tereny parku. Ogólnie prawie cała zabudowa Świnoujścia została zniszczona. W latach pięćdziesiątych, przy odbudowie dzielnicy nadmorskiej zainteresowano się Parkiem Zdrojowym. Według projektu inżyniera R. Małysika ze Świnoujścia w latach 1958-1959 zostały wykonane prace porządkowe oraz nowe nasadzenie, głownie we wschodniej części parku.


Park znajduje się we wschodniej części miasta. Ograniczony jest ul. Jachtową (wschód), Mieszka I (południe), Władysława Sikorskiego i Bolesława Krzywoustego (zachód), Henryka Sienkiewicza i terenami zalesionymi (północ). Jego powierzchnia wynosi 58 ha. Obszar parku zajmują głównie równiny wzniesione nieco nad poziom morza. Teren charakteryzuje się zwałami ziemnymi, której biegną w kierunku wschód-zachód, nie znajdują się one na całej powierzchni. Miejscami jest zatarty, ale czytelny układ rowów melioracyjnych. Duży obszar parku w części wschodniej jest zabagniony. Drzewostan w układzie zwartych grup z podszytem krzewów i samosiewów lub grup bez podszytu i pojedynczych drzew. Wzdłuż dróg drzewa rosną w układzie alejowym. Tereny zabagnione porośnięte jednorodnym lasem olchowym lub trzciną.
W 2000 roku została przeprowadzona inwentaryzacja parku, w jej wyniku stwierdzono występowanie 58 gatunków i odmian drzew, 23 gatunków i odmian krzewów i 4 gatunków pnączy. Ponad 100 drzew posiada wymiary pomnikowe.
Niektóre gatunki drzew występujących w parku:
- Abies homolepis – jodła nikko
- Acer platanoides – klon zwyczajny
- Aesculus hippocastanum – kasztanowiec biały
- Aesculus carnea - kasztanowiec czerwony
- Fagus sylvatica – buk zwyczajny
- Populus alba – topola biała
- Tilia x euchlora – lipa krymska
- Platanus x acerifolia - platan klonolistny
- Pterocarya fraxinifolia - skrzydłorzech kaukaski
- Mahonia aquifolium - mahonia pospolita
- Pinus strobus - sosna wejmutka
- Quercus macrocarpa - dąb wielkoowocowy
Kilka gatunków krzewów stwierdzonych na terenie parku:
- Rhamnus frangula – kruszyna pospolita
- Ribes alpinum – porzeczka alpejska
- Sambucus nigra – bez czarny
- Spiraea japonica – tawuła japońska
- Symphoricarpos albus – śnieguliczka biała
- Viburnum opulus – kalina koralowa
Gatunki pnączy znajdujących się w parku:
- Clematis sp. – powojnik
- Hedera helix – bluszcz pospolity
- Humulus lupulus – chmiel zwyczajny
- Lonicera periclymenum – wiciokrzew pomorski


komentarzy: 52, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-52 z 52

Gość • Piątek [05.03.2010, 17:01:30] • [IP: 88.156.234.***]

Znajdz problem i idz z nim do prezydenta jako osoby odpowiedzialnej za jego rozwiazanie. I czekaj tatka latka...

Gość • Piątek [05.03.2010, 16:25:35] • [IP: 217.97.199.*]

W czym przejawia się" cynizm, arogancja i lekceważenie wyborców " u prezydenta, bo nie kojarzę ?

Gość • Piątek [05.03.2010, 16:05:55] • [IP: 83.21.164.***]

Takie rowy melioracyjne powinny być na Warszowie, do parku takie rowy nie pasują.

Gość • Piątek [05.03.2010, 16:01:14] • [IP: 80.245.178.**]

ArturM - masz oczywiście prawo głosić co myślisz, nikt Ci go nie odbiera, ale nie obrażaj przy tym innych ludzi tylko dlatego że myślą inaczej.

Niewolnik Systemu • Piątek [05.03.2010, 15:53:47] • [IP: 79.162.173.**]

Kiedyś ten park miał klimat, do puki nie dorwali się do niego wielcy myśliciele.Teraz przypomina mi polankę nie mającą nic wspólnego ze starym zabytkowym parkiem.Gdzie te dziki, sarny, sowy i inne zwierzaki po których nie został już żaden ślad.To jest jak wpuścić chamstwo na salony.◇◇◇100% popieram ArturM.◤◢☉◣◥

Gość • Piątek [05.03.2010, 15:31:12] • [IP: 217.97.199.*]

To fakt, że tradycją świnoujścian jest wyprowadzanie psów pod domy.

Gość • Piątek [05.03.2010, 15:17:33] • [IP: 217.97.199.*]

I psie odchody, inne odpady brudzą miasto i ludzi. Nie ma się co spierać , co bardziej brudzi tylko sprzątać niestety.

Gość • Piątek [05.03.2010, 14:33:15] • [IP: 92.42.119.**]

SKORO WIEMY JAK WCZESNIEJ WYGLADAL TEN PARK ZA NIEMCOW, TO PO CO ROBIC NA NOWO PLANY, CZY NIE LEPIEJ SKORZYSTAC Z GOTOWYCH ZDJEC I PO MALU A SYSTEMATYCZNIE PRZYWRACAC TAM PIEKNO! DUZO LEPIEJ WYGLADALO TO MIEJSCE KIEDYS NIZ NAWET OBECNIE.MAMY ZDJECIA-ODBUBUJMY TO CO BYLO I DBAJMY, TO BEDZIE SLUZYLO WSZYSTKIM NA LATA...

Gość • Piątek [05.03.2010, 09:15:08] • [IP: 83.31.182.**]

Ta próba opisu przyrodniczych cech parku jest niekompletna. Bardzo niekompletna.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 23:20:18] • [IP: 83.6.168.**]

W Polsce jest wiele chamów, za dużo. Władza jest z ludu i też ma duży procent chamstwa. Trzeba chamstwo eliminować. A co do Ogrodnika, to powinien bardziej energiczniej, zdecydowanie angażować się w ten park. Chętnie bym widział Go nawet z łopatą. Piwo bym Mu postawił i razem wypił.

mijajacy • Czwartek [04.03.2010, 23:08:25] • [IP: 88.156.233.***]

kurza ile o gownach mozna pisac?

Gość • Czwartek [04.03.2010, 21:01:35] • [IP: 217.97.199.*]

sorry wolę wdepnąć na ulicy w torbę plastikową niż w psią kupę! i nie interesuje mnie co w jakim czasie się rozkłada.Tu chodzi o elementarne zasady kultury!Niestety większość posiadaczy psów w tym mieście to chamy!Jedyny sposób żeby to zmienić, to edukować dzieci, bo do starszych jedynie można dotrzeć za pomocą wysokich kar. Tyle tylko że władze takich kar nie będą egzekwować, bo wywodzą się z tej samej zaburzańskiej mentalności co większość mieszkańców tego" kurortu"!

Gość • Czwartek [04.03.2010, 20:45:01] • [IP: 83.21.133.***]

Psia kupa rozkłada się wciągu tygodnia i jest odpadem naturalnym.Torba plastykowa cienka folia potrzebuje 15 -20lat a butelka plastykowa 200 lat...więc kto śmieci psy tego nie wyrzucają.Psie kupy w miejscach publicznych trzeba sprzątać.Ile bezpańskich psów się wałęsa.Kto widział hycla w mieście ?

Gość • Czwartek [04.03.2010, 19:52:18] • [IP: 93.94.186.***]

Ogrodnik miasta w tej sprawie nie spełnił się.Nasadzenia do kitu.Nikt o nie nie dba i są przez dzikie rośliny zagłuszane albo skoszone przez pracowników.W czynie społecznym zrobiłabym wiele więcej i lepiej. Zapewniam.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 19:26:23] • [IP: 217.97.199.*]

Gość • Czwartek [04.03.2010, 18:56] • [IP: 83.21.133.***] - nikt nie chce likwidować psów, są gumowe rękawice, są specjalne chwytaki, są sposoby na to, żeby kupę po swoim pupilu sprzątnąć, tylko że to nie mieści się w granicach pojmowania przeciętnego Polaka!Poza tym w normalnych społeczeństwach funkcjonuje coś takiego jak specjalne, wydzielone miejsca, przeznaczone do wyprowadzania psów w wiadomum celu.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 18:56:28] • [IP: 83.21.133.***]

Melioracja parku powinna być podziemna a nie rowami w których woda nie nie płynie wartkim strumieniem (chyba po deszczu) a jest stojąca.Mam akwarium i chodzę łapać larwy komarów. ..więc to wylęgarnia ZOBACZYCIE LATEM. Z psem trzeba wyjść gdzieś na spacer niech pobiega. Czy chcecie zlikwidować PSY tak wygląda z wypowiedzi że wszystkiemu są winne psy.Obecnie park jest wysypiskiem śmieci.To zależy wszystko od KULTURY.Jednak coś się robi nie zawsze można wszystkich zadowolić bo...Jeszcze się taki nie urodził co by wszystkim dogodził.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 18:44:04] • [IP: 217.97.193.**]

mój pies się ucieszy że podniosą standard jego kibla

Gość • Czwartek [04.03.2010, 18:05:38] • [IP: 88.156.234.***]

199, takich ludzi jest duzo wiecej !. Pamietajmy ze internet i komputer ma niewielu przecietnych mieszkancow miasta.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 17:57:53] • [IP: 80.245.191.***]

dlaczego nie mysli się o budowie ciepłowni gazowej i spalarni śmieci przeciesz to w 15 r. będzie obowiązkowe żeby być m. uzdrowiskowym teraz te instalacje są dosyć tanie i w 100 pr.UE to dotuje inne m. uzd. robią to w błtskawicznym tępie a nasi radni czekają aż ich znuszą ale wtedy bez dotacji będzie tak jak zwykle

ArturM. • Czwartek [04.03.2010, 17:44:32] • [IP: 217.97.199.*]

jednak są ludzie (jeden:) którzy myślą podobnie - Gość • Czwartek [04.03.2010, 15:46] • [IP: 88.156.234.***] Do - Gość • Czwartek [04.03.2010, 15:24] • [IP: 80.245.178.**] - ja nie widzę niczego, czym zasługiwałoby na jakieś wielkie uznanie obecny prezydent, no chyba że klasyfikować by go w kwestiach arogancji, cynizmu i lekceważenia wyborców, ale nie sprowadzajmy wszystkiego do oceny władz, bo te hulanki na jakie sobie pozwalają są wynikiem bierności i przyzwolenia mieszkańców. Weź pod uwagę, że żaden dotychczas prezydent powojennego Świnoujścia nie miał takich możliwości i funduszy jak obecny!

ArturM. • Czwartek [04.03.2010, 17:17:11] • [IP: 217.97.199.*]

Do - Gość • Czwartek [04.03.2010, 16:42] • [IP: 80.245.178.**] Tak się składa, że też jestem(jeszcze) mieszkańcem tego miasta i mam prawo wyrażać swoją opinię i nawet jeśli byłbym jedynym, który ma inną wizję tego parku od powszechnie gloryfikowanej, to będę o tym mówił i pisał.(nie zawsze trzeba postępować w myśl zasady -"gówno jest ok, miliony much nie mogą się mylić")Myślę jednak, że jest w tym mieście więcej ludzi, którzy widzą to, ze ta" rewitalizacja"=dewastacji. A co do tradycji tego miasta, to znam jedną podstawową - Wyprowadzanie psów przed klatki bloków mieszkalnych na betonowiska i tzw.trawniki...

Gość • Czwartek [04.03.2010, 17:10:09] • [IP: 92.42.116.**]

Piękny park, super miejsce na spacer, czysto schludnie i zadbanie - dużo turystów jak i mieszkańców naszego miasta tam spaceruje - ten park ożył dzięki rewitalizacji i nie jest już bagnistym buszem, tonącym w śmieciach i będących schronieniem i miejscem imprez dla menelstwa. Dla tych co nie lubią tłoku i hałasu idealne miejsce aby letnich miesiącach wziąć koc i spędzić trochę czasu na łonie natury.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 17:00:56] • [IP: 92.42.118.***]

to nie prezydent, - prezydent reprezentuje miasto i bierze za to kase, elewacje robią wspólnoty mieszkaniowe z naszych pieniędzy, a sprawę parku poparła większość radnych, kto poparł też nie wiemy i nie ma to znaczenia - faktem jest, że jak miasto nie będzie się rozwijać to wszyscy uciekną bo zimą nie ma tutaj co robić, przez ponad pół roku można umrzeć z nudów.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 16:53:29] • [IP: 88.156.234.***]

Pamietajmy jeszcze ze cena rewitalizaci planowanej -ponad 10 milionow zlotych.To wielka kwota jak na Swinoujscie. Sa pilniejsze sprawy do zrobienia w tym miescie.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 16:42:35] • [IP: 80.245.178.**]

Dobrze że robią to co robią, ten park to kompletna ruina. Gorzej, że na bieżąco nie dba się o to co jest a przy nowych nasadzeniach jakoś nikt o estetyce nie myśli, a szkoda, bo piękny park jest naprawdę bardzo potrzebny. A co jest? Wystarczy spojrzeć na te" klomby" wysadzone przy stawie w miejscu na prawo od widoku na zdjęciu. Kompletnie bez ładu bez składu, bez żadnej koncepcji, jest tam brzydko i tyle. Mam nadzieję, że w drugim etapie doczekam się w parku takich dróżek po których będzie można chodzić bez narażania się na potykanie o kamienie. No i OGRODZONE wybiegi dla psów - TO PO PROSTU KONIECZNOŚĆ. Co do zdania Artura M - on najwyraźniej woli koncepcję parku angielskiego, ale są jeszcze inne koncepcje, tutaj tradycje są inne, więc proszę się tak nie denerwować że" mieszkańcy" nie rozumieją." Mieszkańcy" bardzo dobrze rozumieją co jest im potrzebne i niekoniecznie musi to być pana wizja.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 16:20:05] • [IP: 80.245.188.***]

Pieski beda mialy gdzie srac, piaseczek na placach zabaw bedzie w sam raz

Gość • Czwartek [04.03.2010, 16:08:13] • [IP: 83.31.169.***]

To materiał jest Urzędu Miasta i Pan Rzecznik nie dołączył mapki, a zagadał się jak to rzecznik. Potopy są to leje wodą. Panie Karelus doślij Pan mapkę parku!.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 16:06:51] • [IP: 80.245.178.**]

Ta część na zdjeciu jest na przeciwko basenu północnego

Gość • Czwartek [04.03.2010, 16:06:31] • [IP: 95.41.170.***]

II etap niszczenia parku zdrojowego...

Gościu* • Czwartek [04.03.2010, 15:59:25] • [IP: 88.156.233.***]

A w którym miejscu jest ten park?..bo jakoś chyba nie ogarniam...

Gość • Czwartek [04.03.2010, 15:46:34] • [IP: 88.156.234.***]

Arturze M., a ja w pelni sie z Toba zgadzam.Przeciwni tobie sa chyba ludzie ktorzy nie mieszkaja w Swinoujsciu dlugo lub rzadko do parku chodzili.Tamten park mial swok urok. Obecnie jest to namiastka parku.Przede wszystkim wycieto niepotrzebnie (lub jak kto woli byla wielka potrzeba zrobienia kasy ze sprzedarzy drewna lisciastego na wszelakie zastosowania) setki drzew oraz krzewow.Park byl siedliskiem roznych zwierzat, ktore musialy w poplochu opuscic swoje miejsca schronienia i gdzies przeniesc. Moze zginely. ..Wystarczylo poprawic melioracje, odnowic sciezki, dokonac kosmetycznych ciec w obrebie tychze sciezek.Na glownych alejach zamontowac odpowiednio zabezpieczone lampy, przy glownych sciezkach i placach stworzyc klomby i rabaty z roznymi kompozycjami kwiatowymi. Przydaloby sie uruchomoc w lepszej wersji fontanne, ktora byla na przeciwko telesfora. I to by wystarczylo. To co robia wladze to jest nieporozumienie i wyrzucanie naszych pieniedzy, ktorych i tak w Polsce brakuje Niech przestana psuc to co jest

Gość • Czwartek [04.03.2010, 15:41:08] • [IP: 83.31.169.***]

Park wymaga mocnego cięcia zbędnych drzew. Najwięcej należy wyciąć starych olch, niemal całkowicie. W wielu miejscach, przykładowo koła kasyna policyjnego buki są za gęsto i brak młodych drzew. Ten park ze względów na 70 letnie zaniedbania potrzebuje śmiałych decyzji, wręcz rewolucji. Czy projektantów i wykonawców będzie stać na takie decyzje? Bez takich fundamentalnych decyzji, park będzie ponury i niższego klimatycznego znaczenia. Należy dosadzić innych gatunków drzew i też najbardziej przyjaznych dla człowieka sosen.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 15:27:39] • [IP: 217.97.193.***]

ArturzeM - nie masz racji i nie rozumiesz istnienie parku. To nie ma być namiastka puszczy w mieście, ale miejsce do wypoczynku i rekreacji. Z alejkami, nocą oświetlonymi (przynajmniej w części), trawnikami, klombami kwiatów, altankami, placami zabaw, kawiarenkami, muszlą koncertową itd. Park to nie las, park musi być jasny, z ograniczonym i zagospodarowanym podszytem i dużymi, otwartymi powierzchniami trawników, pod drzewami lub na otwartej przestrzeni. A przede wszystkim park w żadnym razie nie może być podmokły, z kałużami będącymi wylęgarnią owadów. Mogą, a nawet powinny być rowy, rzeczki i stawy, ale zagospodarowane, z rybami (także ozdobnymi), ale bez komarów. Tym właśnie rożni się park od lasu.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 15:25:36] • [IP: 80.245.178.**]

gestej zielonej" trawy" sory..

Gość • Czwartek [04.03.2010, 15:24:05] • [IP: 80.245.178.**]

ArturM skoro jesteś takim świetnym człowiekiem to dawaj na prezydenta gadac kazdy głupi potrafii za zrobić coś to już nie... ja nie widziałem żeby któryś prezydent zrobił więcej dla Świnoujścia. Poza tym skad masz że powinno być namiastką dzikiego lasu? Popatrz sobie na parki za granicą. Są zadbane, krzewy równo przystrzyżone i wgl...Brawo dla władzy w końcu ktoś się wział za ten park :) Nareszcie jak się stoi na jednej alejce to można zobaczyć drugą a nie hektary krzaków i pokrzyw.. Brakuje mi jeszcze w tym parku takie gestej zielonej twarzy bo od kąd pamiętam to jest praktycznie tylko ziemia..Radze także zastanowić się władzy nad wyborem latarni, ławek itp najlepiej zrobić jakieś z betonu przymocowany jakoś mocno do ziemi albo cos bo jak będą metalowe to pewnie ukradną na złom a drewniane połamią..Nie każdy w naszym miescie mysli dlatego radzę się zastanowić zeby łatwo tego nie popsuli..

Pigwa • Czwartek [04.03.2010, 15:09:31] • [IP: 93.94.186.***]

Widok cieszy oko :))) Może też z powodu tęsknoty za wiosną. Nie zgodzę się z Tobą Arturze M. Dzikie lasy masz w kierunku na dużą przeprawę - tam można chodzić dowoli leśnymi ścieżkami i przysiąść na pieńku. Park Zdrojowy - to park drzew i kwatów. To ogrody wszelakie. To cały, mądry plan zagospodarowania a nie dzikość :))

ArturM. • Czwartek [04.03.2010, 14:59:48] • [IP: 217.97.199.*]

"Powoli park zaczyna przypominać park a nie dzikie ostępy z jakiejś dziczy" Dzizas!!Ideą organizowania terenów zielonych w centrach miast jest właśnie stworzenie namiastki dzikiego lasu w mieście!Ale tego oczywiście nasze władze i wielu mieszkańców nie rozumie.Park właśnie powinien przypominać dziewiczą puszczę, z możliwościę cywilizowanego tej"puszczy" zwiedzania.Owszem trzeba zadbać o to by alejki były utwardzone(na razie nie są)by były miejsca odpoczynku, rozrywki, wyprowadzania psów itd.ale to co tam zrobiono to przegięcie!Da się pogodzić" dzikość parku" z nowoczesną infrastrukturą i stworzeniem wrażenia" dziewiczej puszczy" w mieście, ale do tego trzeba odpowiedniej kultury i tradycji, a tego w tym mieście brak, zaczynając od władz, na mieszkańcach kończąc.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 14:50:37] • [IP: 217.97.193.***]

Ten park miał urok, ale przed wojną kiedy był PARKIEM! Z alejkami, przystrzyżonymi trawnikami i drzewami. Po wojnie zrobiła się z tego dzika, podmokła dżungla, pełna komarów, tzw." elementu" i gwałcicieli ;) Dziś trzeba wyciąć masę drzew które same narosły przez ten czas i to niezależnie od tego czy są zdrowe czy chore. Z dzikiego lasu, na powrót trzeba zrobić jasny park, bo takie jest przeznaczenie tego terenu w mieście!

Gość • Czwartek [04.03.2010, 14:46:40] • [IP: 217.97.193.***]

Dobrze jest, nie marudzić. Powoli park zaczyna przypominać park a nie dzikie ostępy z jakiejś dziczy. park w mieście nie może przypominać dziewiczej puszczy. Znakomicie prześwietlono drzewostan, a przede wszystkim odwodniono teren. Zniknęły kałuże i rozlewiska będące wylęgarnią komarów. Wbrew temu co mówią przedmówcy, rowy nie są ich wylęgarnią, bo komary unikają płynącej wody, a w stawach są ryby - najlepsze antydotum na komary. Za to zniknęły wielkie rozlewiska, gdzie lęgły się hordy komarów.

ArturM. • Czwartek [04.03.2010, 14:41:19] • [IP: 217.97.199.*]

REWITALIZACJA??hahaha:))turlam się ze śmiechu:)I Etap Rewitalizacji... jak to super brzmi.W rzeczywistości chodziło o niezłą kasę z wycinki mnustwa drzew!Nie jakiś chorych, połamanych.Wystarczy pochodzić i popatrzeć!Połamane, chore drzewa stoją tam nadal!Wyciąto tysiące zdrowych drzew.Ciekaw jestem kto na tym zarobił?Nasza" super"władza dopuściła do zniszczenia tego parku.Ten park stracił swój urok, swoją wartość przez to co zrobili i co jeszcze chcą zrobić.Przejdźcie się ul.Uzdrowiskową od nowej promenady do falochronu.Niedaleko Dolnej Odry jest rozwieszony na drzewach wielki transparent - TEREN NA SPRZEDAŻ!-a z tyłu hektary parku przeznaczone do wycięcia!Żmurek i reszta bandy zarobią na tym wielką kasę, a piękny kiedyś Park, który miał niepowtarzalny klimat i urok, stanie się zwykłą dzielnicą, z trochę większą ilością drzew.To miasto powoli umiera, dewastowane przez ludzi, którym tylko kasa w głowach...Jakie władze takie miasto - najbardziej zasrane psimi kupami w Polsce!Kurort, hehe -psie gówno nie kurort!!

Gość • Czwartek [04.03.2010, 14:26:08] • [IP: 92.42.117.***]

dobry gospodarz to i miasto się rozwija

Gość • Czwartek [04.03.2010, 14:18:21] • [IP: 83.21.130.**]

Koło szpitala znajduje się oczyszczalnia ścieków a w letnie wieczory rozchodzą się wspaniałe zapachy godne zdrojowego parku.Kiedy Niemcy budowali tę oczyszczalnię to było inne ukształtowanie zabudowy.Czas pomyśleć o zlikwidowaniu tego obiektu...Tylko jedno ale teraz na nic nie ma pieniędzy...ale czy kiedykolwiek były... czy za czasów PRL czy Najjaśniejszej RP.A park nawet dziki ma swoje uroki. ..byle nie był KOMAROWEM a taki rowek jak na fotce i bagienka to wylęgarnia tych miłych...

Gość • Czwartek [04.03.2010, 14:02:58] • [IP: 217.97.193.***]

Duże pieniądze. Bardzo dobry efekt prac. Kiedy tylko władza zrozumie, że nie sztuka tylko wyremontować. Trzeba jeszcze na bieżąco dbać o ten park. Setki bezkarnie srających psów jednak psuje efekt wydania 10 mln zł. No i bieżąca kosmetyka zieleni jest konieczna

Gość • Czwartek [04.03.2010, 13:50:09] • [IP: 95.33.154.**]

...pieski będą mieli się gdzie zginac...

Gość • Czwartek [04.03.2010, 13:14:36] • [IP: 195.116.25.**]

Ul.Bol.Chrobrego powinno się od roda zamknąć i zrobić typowy deptak aż do morza.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 13:13:26] • [IP: 88.156.234.***]

A ta przepompownia umiejscowiona w reprezentacyjnym, najbardziej uczeszczanym miejscu parku jest hitem !. Zapachy, ktore sie w poblizu rozciagaja daja do zrozumienia ze wchodzimy do Parku Zdrojowego w Swinoujsciu. Sam zdroj !!.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 12:58:09] • [IP: 192.168.100.***]

A mnie się podoba.Park zanieczyszczją sami mieszkańcy pamiętna sprawa z łodzieża, połamanymi ławkami butelkami itd

Gość • Czwartek [04.03.2010, 12:47:20] • [IP: 88.156.234.***]

Miasta nie stac na utrzymanie w nalezytym stanie tak duzego Parku Zdrojowego. Wiec po co te rewitalizacje ? Co w tym parku jest poszukiwane ??.

Gość • Czwartek [04.03.2010, 12:30:03] • [IP: 195.117.222.***]

dokładnie, zapchane, zabrudzone, nie sprzątane rowy którymi już prawie rok temu nic nie płynęło, mimo, że kilka miesięcy wszystko piękne i ładne jak skończyła pracę porzednia firma. Po co wydawać kasę jak później nikt się tym nie zajmuje, nie sprząta, nie konserwuje?

Gość • Czwartek [04.03.2010, 12:26:42] • [IP: 88.156.234.***]

A co z pierwszym etapem ??. Strasznie zaniedbane jest to co niby zrewitalizowano !!. O park trzeba na biezaco dbac a nie tylko pod przykrywka rewitalizacji przebuszowac i wyciac co lepsze drzewa...

Gość • Czwartek [04.03.2010, 12:12:04] • [IP: 83.188.244.**]

OCH JAKI TEN PARK BYL PIEKNY KIEDYS ZADBANY

Gość • Czwartek [04.03.2010, 12:11:03] • [IP: 83.168.106.**]

Będą zatrudnienia??

Oglądasz 1-52 z 52
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ O godz. 16.00 w tunelu pod Świną wprowadzono ruch wahadłowy. W Świnoujściu tworzą się korki. Cały czas kursują promy na przeprawie w centrum miasta ■ Około godziny 14:30 doszło do zderzenia samochodów w tunelu pod Świną. Na miejscu pracują służby, które mają jak najszybciej udrożnić przejazd ■ Zaproszenie na obchody Narodowego Dnia Zwycięstwa 8 maja 2025 r. Uroczystość rozpocznie o godz. 11.00 na Placu Słowiańskim pod pomnikiem „Bohaterom Walki o Niepodległość Rzeczpospolitej” poprzez złożenie kwiatów przez władze administracyjne i samorządowe, służby mundurowe, poczty sztandarowe, delegacje organizacji, związków, stowarzyszeń, szkół oraz mieszkańców i gości. Druga część uroczystości odbędzie się o godzinie 11.30 na Cmentarzu Komunalnym w Świnoujściu przy „Kwaterze Wiecznego Spoczynku Weteranów II Wojny Światowej” ■