Na zdjęciu, ze szczytu latarni morskiej widać teren bazy, złożone bryły PAK-u oraz pracowników. Zaniepokojenie mieszkańców wzbudziły ubrania ochronne i maski na twarzach ludzi.
-”Jeśli nie pracują przy szkodliwej substancji to skąd takie zabezpieczenia?”- pyta nasz czytelnik. Jego zdaniem zapewnienia o braku szkodliwego wpływu substancji zawartej w PAK-u na organizm człowieka są nieprawdziwe i obliczone tylko na wyciszenie ludzi. Dziś udało nam się porozmawiać na ten temat z Jackiem Okwieką – kierownikiem bazy przeładunkowej DEZA Polska sp.z o.o. Okazuje się, że specjalne zabezpieczenia, stroje i maski pracownicy otrzymali nie w związku z przeładunkiem materiału ale... koniecznością czyszczenia urządzeń. W dodatku nie byli to pracownicy bazy.
-”Po dziesięciu latach eksploatacji nadszedł czas koniecznego czyszczenia naszego największego zbiornika.” - tłumaczy J.Okwieka. Zadanie oczyszczenia i osuszenia wnętrza firma zleciła firmie zewnętrznej. Masek używają jej pracownicy, którzy podczas wykonywania pracy narażeni są na styczność z oparami substancji czyszczących.
Osoby na fotografii, które mają maski ochronne to Ci, którzy czyszczą właśnie wnętrze zbiornika. Pozostali nie muszą się w ten sposób zabezpieczać. Zbiornik po raz pierwszy przechodzi tak gruntowne „sprzątanie”. Kierownik bazy wyjaśnił nam, że „generalne porządki” we wnętrzu zbiornika wynikają z konieczności oceny stanu technicznego konstrukcji. Zanim do wnętrza wejdą rzeczoznawcy aby dokonać ekspertyzy, konstrukcja musi być wolna od resztek towaru, nalotów, zabrudzeń itp. Po zakończeniu prac baza wznowi działalność.
-” Z ekspertyzą chcemy się jak najszybciej uporać bo w kolejce czekają kolejni kontrahenci , spedytorzy PAK-u”- wyjaśnia kierownik bazy.
Mimo ogólnoświatowego kryzysu terminal DEZA Polska sp.z o.o odnotowuje już od pewnego czasu zwyżkę obrotów. Zapotrzebowanie na na pak nie maleje. Pak stosowany jest w przemyśle materiałów budowlanych do produkcji smół preparowanych, mas izolacyjnych, lepików i papy.
Produkowane są trzy rodzaje paku. Jest to pozostałość z frakcjonowanej destylacji smoły surowej węglopochodnej (koksowniczej lub gazowniczej), o własnościach wiążących. Jest on mieszaniną związków aromatycznych, tlenu, azotu, siarki oraz pewnych ilości bitumów i wolnego węgla. Pak jest masą koloru czarnego, o przełomie muszlowym, szklistym, topliwą (temperatura topienia 65/75°C), o konsystencji stałej lub półstałej. Rozróżnia się pak: łamany, w blokach i płynny.
oczywiscie ze tuja cale miasto, ale kto na to zwraca uwage, ludzi nawet niezabezpieczaja co za scie.rwo
Polaska to śmietnik wszelkiego świnstwa z całego świata liczy sie kasa nie ludzie!!Kiedys pak skladowali pod samą bramą portu koło promu Bielik smrud szedl na w zależności od wiatru !!Proponuje zgłosic to do odpowiednich władz, chociarz cholera wie czy to cos zmieni?
Robiłem przy tym i po każdej zmianie w nocy dusił mnie kaszel.Te kombinezony to prowizorka jak i maski przeciwpyłowe.Powinni wywlić to z naszego poru bo truja całe miasto, dlaczego nikt tego nie skontroluje??Czyżby gróbe koperty poszły do góry??
opary paku sa nie wiecej rako tworcze od dymu papierosowego, a smierdzi siarka
A przyszly prezes Treminalu LPG ponton pierdzi w stolek
Tylko czy to" pachniała" Deza czy palący się na hałdach węgiel?? Zapach jest ten sam, a przy beztlenowym spalaniu się węgla (tak jak na hałdach) tworzy się też pak. Pomijając to, że z hałdy w powietrze idzie wszystko to co w zakładzie produkującym pak jest wyładowywane. Po prostu emisja z terminalu Dezy stanowi mniej niż promil tego co ulatnia się z hałd palącego się węgla.
Przechodziłem tam latem czując wszechobecny cudowny uzdrowiskowy zapach smoły. A może pobierać opłaty" zapachowe-uzdrowiskowe" od przechodniów?
Gość • Czwartek [14.01.2010, 14:01] • [IP: 80.245.187.**] do gościa z 14.01.2010, 10:49] • [IP: 217.97.193.***] czyś ty na główkę upadł? - Ja to napisałem?? Czytaj ze zrozumieniem. To jest cytowany artykuł (wypowiedź Prezesa ZPMSiŚ) z www.morzaioceany.pl
Ale barany bez masek powinny mieć OP-1 a nie zwykłe kombinezony, zresztą wyjdzie chłopakom za kilka lat, o to mogę się założyć, tylko szkoda ludzi, że są narażani na takie niebezpieczeństwo o którym nie wiedzą!!
opary paku praktycznie maja stycznosc z atmosfera, obejrzyj sobie przeladunek cysterna-zbiornik
do gościa z 14.01.2010, 10:49] • [IP: 217.97.193.***] czyś ty na główkę upadł? Że co wspierają władze? Rozwój portu? Chyba Ci się popierzyło z oponiarnią!
w tych czasach to nawet woda w kranie jest rakotwórcza
To co" pachnie" przy przeładunku to znikomy ułamek przy zapachach (i ich całej, chemicznej zawartości) jakie ulatniają się z węgla palącego się na hałdach. Akurat przeładunek paku w formie płynnej jest bardzo mało uciążliwy - pak nie ma praktycznie styku z atmosferą, wszystko jest wewnątrz zbiorników i rurociągów.
Ta... syf syf syf!! Proponuję przyjechać jak tankują cysterny- zapach rakotwórczego paku roznosisię w promieniu kilkuset metrów!! Ten kto pozwolił ten syf wybudować pod latarnią morską powinien trafic za kratki.
życzę miłego raka
Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne są substancjami bardzo toksycznymi. Stanowią one liczną grupę związków zawierających od dwóch do kilku, a nawet kilkunastu pierścieni aromatycznych w cząsteczce. Związków tej grupy jest ponadto 100, lecz z uwagi na ich toksyczność, oddziaływanie na człowieka oraz wielkość dostępnych informacji, najczęściej oznaczanych jest 17. Są to: acenaften, acenaftylen, antracen, benz(a)antracen, benzo(a)piren, benzo(e)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(j)fluoranten, benzo(k)fluoranten, benzo(g, h, i)perylen, chryzen, dibenz(a, h)antracen, fluoranten, fluoren, fenantren, piren i indeno(l, 2, 3-c, d)piren.
(c.d.) Wniosek zmiany stawki za wieczyste użytkowanie gruntów jest postulatem całego środowiska morskiego. Poparcie w tej sprawie wyraziła w swoim stanowisku Rada Interesantów Portu. Zmiana stawki może stać się jednym z istotnych czynników zwiększenia konkurencyjności naszych portów oraz działających na ich terenie podmiotów gospodarczych. Taki gest byłby z pewnością pozytywnym sygnałem świadczącym, że władze Szczecina i Świnoujścia wspierają rozwój portów, których przecież obie gminy są udziałowcami. www.morzaioceany.com.pl/
www.morzaioceany.com.pl Prezydent Świnoujścia odmówił... We wrześniu 2009 roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. wystąpił do prezydentów miast Szczecina i Świnoujścia z wnioskiem o obniżenie stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów w portach w Szczecinie i Świnoujściu z 3% do 0, 3%. Od prezydenta Miasta Szczecina odpowiedź jeszcze nie nadeszła, prezydent Świnoujścia odmówił zmiany stawki. W tej sytuacji ZMPSiŚ w grudniu 2009 wystąpił do Samorządowego Kolegium Odwoławczego z wnioskiem o ustalenie zasadności odmowy. W portach w Gdyni i Gdańsku stawka na poziomie 0, 3% stosowana jest od ponad 2 lat. Wniosek zmiany stawki za wieczyste użytkowanie gruntów jest postulatem całego środowiska morskiego. Poparcie w tej sprawie wyraziła w swoim stanowisku Rada Interesantów Portu.
jak ktoś myśli, że żmuras coś zrobi w sprawie LNG, to przypominam: zarząd adranowskiego którego członkiem był żmuras pozwolił na przeładunki paku w Świnoujściu
LEKARZE I PIEKARZE TEŻ MAJĄ BIAŁE SROJE ROBOCZE, CZY TO OZNACZA ŻE PRACUJĄ PRZY SZKODLIWYCH MATERIAŁACH ?
O paku i o węglu należy pisać i odmieniać podobnie. Ale superdziennikarzom wolno tworzyć własny styl. Kiedyś on stanie się normą językową.
Dokładnie - nazwa pospolita, a nie własna. Tak czy inaczej pisanie" PAK" i odmienianie" PAK-u" jest błędem ortograficznym!!
Czy ktoś widzi aby ci pracownicy na zdjęciu mieli na twarzach jakieś maski?? Oj, coś tu nie gra...
na warszowie maja pak a walcza z gazoportem, chyba ktos pomylil priorytety
Gościu [IP: 217.97.193.***]! Z całym szacunkiem, ale pak to jest nazwa pospolita.