Goście poprosili o spotkanie z Prezydentem, aby namówić go do wspólnych działań mających na celu odtworzenie historycznego połączenia kolejowego Świnoujście - Berlin.
fot. Urząd Miasta Świnoujście
W dniu 15 października br., w Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie z przedstawicielami partii SPD, reprezentującymi Grupę Roboczą Wyspy Uznam ds. Gospodarki i Komunikacji oraz Landu Meklemburgii Pomorza Przedniego z Prezydentem Świnoujścia.
Goście poprosili o spotkanie z Prezydentem, aby namówić go do wspólnych działań mających na celu odtworzenie historycznego połączenia kolejowego Świnoujście - Berlin.
fot. Urząd Miasta Świnoujście
Ma to szczególne znaczenie w kontekście planowanej, wspólnie, przez rządy Polski i Niemiec, na dzień 13 stycznia przyszłego roku, polsko niemieckiej konferencji dotyczącej problemów komunikacyjnych regionów przygranicznych leżących wzdłuż Odry.
Jak podkreślił Prezydent Żmurkiewicz: „jesteśmy za wszelkimi nowymi inwestycjami mogącymi wzmóc atrakcyjność turystyczną oraz komunikacyjną Miasta i naszej wspólnej wyspy. Nie są to tylko deklaracje ,ale również konkretne działania planistyczne, mogące przybliżyć odbudowę linii w jej historycznym kształcie i w efekcie skomunikować cesarskie uzdrowiska z Berlinem”.
fot. Urząd Miasta Świnoujście
16 marca 1863 roku otwarto połączenie kolejowe Berlin-Pasewalk-Züssow-Stralsund. Późniejsze działania kupców z wyspy Uznam doprowadziły do tego, że 11 grudnia 1874 roku Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe (niem. Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft) uzyskało koncesję na budowę odnogi tej linii do Świnoujścia. Już na początku 1875 roku rozpoczęto pierwsze prace budowlane. Linia miała początek w Ducherow, dalej wiodła przez most podnoszony "Karniner Hubbrücke" na Peenestrom, następnie przez południową część wyspy Uznam i od południowo zachodniej strony docierała do Świnoujścia do stacji Swinemünde Hbf (pol.:Świnoujście Główne). Linię oddano do eksploatacji 15 maja 1876, była to linia jednotorowa o długości 37,67 km. W 1892 roku wprowadzono letnie połączenie pośpieszne z Berlina do Świnoujścia. W 1907 roku zaczęto prace nad budową drugiego toru na linii, a 23 maja 1908 roku nastąpił odbiór techniczny, a 1 lipca tego samego roku linia stała się oficjalnie linią dwutorową. Jednocześnie zwiększono prędkość maksymalną do 100 km/h, przejazd z Berlina do Świnoujścia zajmował około 3,5 godziny. 28 kwietnia 1945 wycofujące się wojska niemieckie wysadziły przęsło mostu w Karnin. Po wojnie komendantura radziecka kazała odbudować zniszczoną w czasie wojny linię do Karnin, która potem służyła wojskom radzieckim do wywozu dóbr z wyspy Uznam. W roku 1947 rozpoczęto rozbiórkę linii od Karnin do Świnoujścia, pod koniec 1948 pozostały już tylko puste nasypy oraz budynki stacyjne. Również w 1948 roku zaczęto rozbierać odcinek od Ducherow do mostu w Karnin, a w latach 1952-53, zdemontowano częściowo most w Karnin, pozostawiając jedynie część podnoszoną, która istnieje do tej pory. Niektóre części mostu posłużyły do odbudowy mostu w Kostrzynie.
Tak naprawde miastem rzadzi Karelus, prezio ma tylko dobra głowe do nielegalnych interesów. Miastem rzadzi jego szyja.
no jak polska nas niechce - kiedy pensje niemieckie
Cieszy się jak końska * do bata.
Smieje się jak głupi do sera.
nienawidze tego naszego prezydenta on jest jak LIS raz dobry raz frajerski
Słońce Peru i Jaś Fasola to dwóch dyletantów jakich mało sam pomysł świetny ale to zadanie nie dla Fsoli
Tak, tak, tak popieram i bede na pewno korzystac. Nawet nie zdajecie sobie sprawy ilu mieszkancow naszego miasta korzysta z lotniska w Berlinie aby jechac do pracy.Jaka wygoda i co najwazniejsze oszczednosc. Do IP: 83.31.192.***]...Jesli dobrze czytasz wszystkie niusy to powiniennes sobie przypomniec ze miasto podpisuje umowy na wykonanie wielu prac czy inwestycji wlasnie z niemieckimi firmami gdyz sa dla nas o wiele tansze i solidniejsze. Nie krzycz ze to Niemcy. Interes miasta sie liczy i nasza kasa.Zobacz jak wygladaja ulice i chodniki wykonanae niedawno przez nasze rodzime firmy. TO WOLA O POMSTE DO NIEBA
Świetny pomysł! Teraz bezpośrednio do Berlina można jechać tylko z Anklamu, do którego trzeba dojechać. Nie będzie trzeba z lotniska z Berlina jechać przez Szczecin! Super!
Radykał.Chyba nie najlepsi, bo Ci piszą na tym forum.Przynajmniej niektórzy.
NO TO NASZ PREZYDENT JUZ OFICJALNIE!!ZACZAL SIE LANSOWAC(DLA TYCH CO NIE WIEDZA, ZACZAL KAMPANIE PREZYDENCKA) NA NOWA KADENCJE.PYTANIE TYLKO: CZY I KOMU ZAMYDLI OCZY I CZY SIE JE DA ZAMYDLIC??A WSZYSTKO WSKAZUJE, ZE...NIE DAJMY SIE ZWIESC SZANOWNI WYBORCY!!
no własnie może ktoś wie co robili niemieccy geodeci w" polskim miescie"??
Las Vegas ha, ha, ha to ci się chyba przysniło, przy komorach gazowych, niemiec nie wyda jednego euro jeśli nie zwróci mu sie pięć, oni nic nie robia z czystej pomocy dla sasiadów, przykład na uzdrowisku korzystają tylko niemcy, z UBB tez tylko oni, wiec nie gadaj od rana bzdur, aniela Merkel dostała od uni kupe szmalu i prykaz, że dawne enerdowko ma doganiać zachód i trzeba ten szmal wydać, a do pomocy miasto ma sie to jak piernik do wiatraka, i obrazanie nas mysdlacych inaczej c nie zmieni swiadczy o twojej kulturze
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
A co to jest Berlin ? To prawie to samo co Ahlbeck czy Heringsdorf. To dawne DDR. Mentalnosc ludzi podobna, piec razy sie zastanowia zanim wydadza 1 E.Ekonomiczne korzysci dla miasta niewielkie, podobnie jak z UBB.
Ale czego ma się trzymać ten nasz biedny prezydent? Chyba stołka. Przecież jest napisane całkiem jasno, że to przedstawiciele niemieckiej SPD poprosili o spotkanie. To jakaś nowa, świecka tradycja, żeby czyjeś pomysły przypisywać Naszemu Najjaśniejszemu? Przecież gdyby nie inicjatywa niemców to Prezydent nawet nie wiedziałby, że kilka kilometrów na zachód jest inne państwo. Jest zbyt mocno zajęty odwracaniem kota. Ogonem, rzecz jasna.
to tylko ujadanie kundelkow... odbudowa expresowej linii do berlina to okno na swiat i przyciagnie nie tylko berlinczykow, ale i bogatych europejczykow, podobnie jak lotnisko heringsdorf... wtedy to bedzie las vegas baltyku, a nie smutny prowincjonalny grajdolek, pelen zawistnych, nienawistnych zmij i wszelkich gadow...
Włożyli nogę między drzwi - kolejka UBB - to teraz chcą wstawić całą nogę i tak będą po kawałku rzejmować polskie ziemie. Nie mamy z czego cieszyć się. Ostatnio niemieccy geodeci ganiali po mieście ze swoimi przyrządami geodezyjnymi i coś mierzyli, kto im na to pozwolił ??
Tak trzymać Panie Prezydencie! Pańscy koalicjanci to po prostu pokraczne i zakompleksione polityczne kundle! Te kompleksy wobec Niemców są dla tych ludzi nieuleczalne. Wystarczy że paru starych Niemców zaszwargoce na promenadzie i już trzęsą się im łydki! Mnie i wielu mieszkańcom z tego miasta przeszkadza też że był Pan kiedyś w PZPR. Wystarczy włączyć i pooglądać teraz telewizję żeby przekonać się że to co robili kiedyś komuniści, te zbrodnie na Narodzie Polskim i to co robią różne olekse, napierdalskie to wystarczy do dyskwalifikacji.!
Tak trzymać Panie Prezydencie! Pańscy opozycjoniści to po prostu pokraczne i zakompleksione polityczne kundle! Te kompleksy wobec Niemców są dla tych ludzi nieuleczalne. Wystarczy że paru starych Niemców zaszwargoce na promenadzie i już trzęsą się im łydki! Mnie i wielu mieszkańcom z tego miasta nie przeszkadza też że był Pan kiedyś w PZPR. Wystarczy włączyć i pooglądać teraz telewizję żeby przekonać się że to co robili kiedyś komuniści to pestka z tym co teraz oglądamy na własne oczy.!
Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin
zaden kretynkal nie przeszkodzi rozwojowi miasta poprzez rozbudowe komunikacji ze swiatem...
Brawo Żmurek!
Było by super - bezpośrednie połączenie z Berlinem, dla turystów a przede wszystkim dla wielu mieszkańców naszego miasta korzystających chociażby z lotnisk w Berlinie...
Ostatni prezydent polskiego miasta...
tysiące pomordowanych najlepszych synów polskiego narodu w męczarniach i agonii, w torturach - po to by spolecznosc Swinoujscia wybierala na prezia bylego aparatczyka pzpr. Kim wy jestescie? Nie wstyd wam?