POGODA

Reklama


Wydarzenia

Dr Józef Pluciński • Czwartek [17.09.2009, 06:35:55] • Świnoujście

AGRESJA SOWIECKA 17 WRZEŚNIA 1939 R.

AGRESJA SOWIECKA 17 WRZEŚNIA 1939 R.

Wkroczenie sowieckich oddziałów do Polski 17. września 1939(fot. Archiwum )

Do niedawna stosunkowo niewielka część Polaków wiedziała nieco więcej o tym, co  wydarzyło się 17 września 1939 r. Paradoksalnie, ale chyba w wyniku wyjątkowo kłamliwej propagandy rosyjskich polityków i historyków, wybielających stalinizm i obciążających Polskę wywołaniem II wojny światowej, ta data związana z cyniczna agresja ZSRR przeciw zaatakowanej przez Niemców Polsce, stała się bardziej znaną społeczeństwu polskiemu i chyba europejskiemu też

Zgodnie z radziecko-niemieckim porozumieniem zawartym w tajnym protokole do paktu Ribbentrop-Mołotow, 17 września 1939 roku Armia Czerwona przekroczyła wschodnią granicę Polski. Bez wypowiedzenia wojny Związek Radziecki zaatakował Polskę. Ich propaganda określała agresję na Polskę jako "wyprawę wyzwoleńczą w obronie ludności zachodniej Ukrainy i zachodniej Białorusi". W ten sposób Związek Sowiecki wywiązywał się ze swojej części traktatu Ribbentrop – Mołotow zawartego 23 sierpnia 1939 roku, będącego faktycznie decyzją o kolejnym rozbiorem Polski. W świetle obowiązującego prawa międzynarodowego sowieci dokonali niczym nieuzasadnionej agresji, łamiąc jednocześnie wcześniejsze układy zawarte z Polską. 

AGRESJA SOWIECKA 17 WRZEŚNIA 1939 R.

Szczęśliwi sygnatariusze układu niemiecko –sowieckiego, z 23 sierpnia 1939 roku; w środku Stalin, po lewej Ribentropp po prawej Mołotow. Fot. Wikipedia (fot. Archiwum )

Wojska agresora uformowane były w dwa fronty: Białoruski i Ukraiński, w skład których wchodziło 6 armii: ok. 620 tys. żołnierzy, 4,7 tys. czołgów i 3,3 tys. samolotów. Liczbą czołgów i samolotów siły sowieckie przewyższały znacznie atakujące w tym czasie Polskę siły niemieckie. Celem operacji było szybkie opanowanie wschodnich województw Polski po ustaloną w tajnym protokole niemiecko-radzieckim z 23 sierpnia linię Narwi, Wisły i Sanu i szybkie dotarcie do granic Rzeczypospolitej z Litwą, Węgrami i Rumunią, by uniemożliwić ewakuację jednostek polskich za granicę. Opór wkraczającej Armii Czerwonej stawiły oddziały Korpusu Ochrony Pogranicza i inne nieliczne jednostki , które mogły jedynie opóźnić wkraczanie, ale nie mogły go powstrzymać. Nie wiedziano, jaka przyjąć postawę i jak traktować Armię Czerwoną, jako sprzymierzeńca, czy jako przeciwnika. Dlatego część oddziałów złożyła broń przed Armią Czerwoną, a część rozpoczęła walkę, zwłaszcza w rejonie Wołynia, Polesia, w województwie nowogródzkim i wileńskim. Do końca września oddziały polskie na wschodnich terenach zostały jednak przez Armię Czerwoną rozbite lub rozbrojone, a żołnierze i kadra dowódcza internowani. Do niewoli poszło 250 tysięcy polskich żołnierzy, w tym około 18 tysięcy oficerów, blisko 7 tysięcy żołnierzy poległo lub zginęło po wzięciu do niewoli. W walkach zginęło około 3 tysięcy żołnierzy Armii Czerwonej, blisko 10 tysięcy było rannych.

AGRESJA SOWIECKA 17 WRZEŚNIA 1939 R.

Kolumna polskich żołnierzy idąca do sowieckiej niewoli. Dla wielu, była to droga bez powrotu.(fot. Archiwum )

Zwycięzcy w trakcie działań ale też i po ich ustaniu dopuścili się masowych mordów oficerów, żołnierzy i funkcjonariuszy państwa polskiego. Powszechne też były rabunki i niegodziwości, w stosunku do ludności cywilnej. By nie być posądzonym o jątrzenie na ten temat, zainteresowanych odsyłam do bogatej literatury historycznej i wspomnieniowej
Zagrożeni niewolą, prezydent i rząd 17 września w godzinach wieczornych przekroczyli granicę z Rumunią. W kilka godzin później opuścił również Polskę Naczelny Wódz oraz część oddziałów Wojska Polskiego.

AGRESJA SOWIECKA 17 WRZEŚNIA 1939 R.

Propagandowy plakat sowiecki, wyraźnie mówił o intencjach „wyzwolicieli”. Fot. Wikipedia(fot. Archiwum )

W konsekwencji agresji sowieckiej, nastąpiło spotkanie wojsk Armii Czerwonej z Wehrmachtem, na terenie zaatakowanej Polski. Owe spotkania posłużyły do manifestowania wzajemnej sympatii między żołnierzami obu agresorów. Niemcy wycofali się z części zajętych uprzednio obszarów Rzeczypospolitej do ustalonej wcześniej linii demarkacyjnej i oddali wojskom sowieckim zajęte obszary. Symbolicznym aktem wskazującym na swoiste braterstwo broni wojsk Hitlera i Stalina była odbyta 22 września w Brześciu nad Bugiem wspólna defilada pancernych oddziałów niemieckich i radzieckich. Odbierali ją sowiecki dowódca Siemion Kriwoszein i niemiecki generał Heinz Guderian .

AGRESJA SOWIECKA 17 WRZEŚNIA 1939 R.

Towarzysze broni: generał Heinz Guderian i kombrig Siemion Kriwoszein odbierają wspólną defiladę w Brześciu .(fot. Archiwum )

Wkrótce po tym, 28 września ZSRR i III Rzesza podpisały tzw. Traktat o granicach i przyjaźni, przypieczętowujący podział Polski, korygujący wcześniejsze ustalenia o przebiegu granicy niemiecko-radzieckiej oraz podziale stref wpływów w krajach bałtyckich. W tym ostatnim przypadku doprowadziło do wprowadzenia wkrótce sowieckich baz wojskowych na terytorium tych państw. Oba mocarstwa zapowiedziały też współdziałanie w zwalczaniu polskiej konspiracji i likwidację wszelkich struktur państwa polskiego na zajętych terenach. Dalszymi konsekwencjami agresji ZSRR na Polskę były masowe represje wobec ludności polskiej, pozostających na wschodnich terenach Rzeczypospolitej, grabież polskiego majątku narodowego i dóbr prywatnych. W głąb ZSRR wywożono całe zakłady przemysłowe, maszyny i instalacje fabryczne, lokomotywy, wagony, samochody oraz inwentarz żywy i martwy. Obrabowano polskie muzea, biblioteki oraz archiwa i prywatne zbiory dzieł sztuki.
Wielu Polaków, a szczególnie działaczy politycznych i społecznych, duchownych, urzędników i funkcjonariuszy państwowych, prawników, oficerów WP, policjantów, pracowników służby leśnej, właścicieli majątków ziemskich i przedsiębiorstw, osadników wojskowych zostało aresztowanych przez NKWD. Tych, których nie zlikwidowano na miejscu, deportowanych do obozów koncentracyjnych (łagrów) na Syberii. Już w lutym 1940 roku zaczęły się natomiast masowe deportacje i wysiedlenia ludności polskiej. W akcjach deportacyjnych w lutym, kwietniu, czerwcu 1940r. oraz czerwcu 1941r. przed samym najazdem niemieckim na ZSRR wywieziono blisko 900 tys. Polaków. Deportowano ich do odległych rejonów ZSRR głównie na Syberię i Kazachstan. Podróż w wagonach towarowych do dalekich miejsc osiedlenia trwała wiele tygodni. Deportowanym dawano znikome ilości jedzenia i wody, wielu zatem ludzi starszych wiekiem i dzieci nie przeżyło trudów transportu. Kolejni umierali w miejscach osiedlenia, przymuszeni do morderczej pracy, bez odpowiedniego odzienia, wyżywienia, lekarstw, nie mogąc przystosować się do warunków klimatycznych Syberii i Azji Środkowej. Ponad 150tys. Polaków wcielono przymusowo do Armii Czerwonej.

AGRESJA SOWIECKA 17 WRZEŚNIA 1939 R.

Efekt niemiecko – sowieckiej wspólnej agresji 1939 r. – IV rozbiór Polski.(fot. Archiwum )

Na posiedzeniu Rady Najwyższej ZSRR, 31 października 1939 r. ówczesny minister spraw zagranicznych Wiaczesław Mołotow, triumfalnie obwieścił : „wystarczyło krótkie uderzenie na Polskę przez armię niemiecką, a następnie przez Armię Czerwoną, by nic nie pozostało po tym pokracznym bękarcie Traktatu Wersalskiego…". Niektórzy politycy i historycy rosyjscy o słowach tych jakoś nie wspominają.



źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 69, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-69 z 69

Gość • Sobota [19.09.2009, 01:58:21] • [IP: 195.117.222.*]

ZAPOMNIANA ODYSEJA - polecam stronę, choć jest jeszcze w rozbudowie: www.kresy-siberia.org

Stalin • Piątek [18.09.2009, 14:32:13] • [IP: 80.245.183.***]

Miasto nam pięknieje!

Gość • Piątek [18.09.2009, 11:46:36] • [IP: 80.245.191.***]

do Gość • Piątek [18.09.2009, 10:10] • [IP: 217.97.199.*] to upomnij sie o ukraine białoruś i litwe no i niewiem czy sie uczyłes ale polskie wojsko jako jedyne zdobyło moskwe tez sie upomnij bo histori sie niezapomina pajacu

Gość • Piątek [18.09.2009, 11:43:52] • [IP: 80.245.191.***]

do Gość • Piątek [18.09.2009, 11:24] • [IP: 88.156.233.**] masz racje w 100%

Gość • Piątek [18.09.2009, 11:24:57] • [IP: 88.156.233.**]

Proponuję zapomnienie złej historii. I tym razem nie mamy szans w żadnym kierunku.Jeżeli nie przestaniemy głupio podskakiwać to zima może być ciężka.Chyba, że pomoże nam uwielbiana Ameryka. To nic, że tylko obietnicami.

Gość • Piątek [18.09.2009, 10:10:24] • [IP: 217.97.199.*]

Naród, który zapomina o swojej historii nie ma przyszłości.

Gość • Piątek [18.09.2009, 09:30:44] • [IP: 92.42.113.***]

do 217.97.193: jak długo jueszcze będziesz ty i tobie podobni beczeli nad przeszłoscią? jesteście w stanie coś zmienić? czy może chodzi wam tylko o to, żeby wasze rozumienie tego co sie stało było na wierzchu. Nie zrozumiałes mojej wypowiedzi. Ja również szanuję przeszłość i boleję nad losem naszego Narodu. Zostały jednak wówczas popełnione błędy w podejmowanych decyzjach. To juz jednak historia. A my nadal szukamy wrogów w naszych sąsiadach, zamiast zadbać z nimi o dobre stosunki, przede wszystkim gospodarcze. Czy ty też ciągle kłócisz się ze swoimi sąsiadami z klatki? dzisiaj nawet amerykanie kopnęli nas w cztery litery. Bolesna prawda jest taka, że każdy dba o swój własny interes i my też powinniśmy o niego dbać, a ni liczyc że inni nas obronią. Naprężamy muskuły do silniejszych do siebie (Niemcy, Rosja). Nie jesteśmy dla nich dzisiaj żadnymi partnerami, więc to zwykła głupota!

Gość • Piątek [18.09.2009, 09:29:54] • [IP: 95.49.168.**]

---> [IP: 92.42.114.***] Myślę, że wolałby z suką niż z tobą. Spadaj stąd, żałosny ignorancie!

Gość • Piątek [18.09.2009, 06:43:39] • [IP: 217.97.199.*]

jedna z bolesniejszych rocznic dla narodu polskiego, dziękuję panie doktorze, a uroczystosci jakoś nie widziałam w miescie?a propos z peryspektywy lat histori wydaję sie, że Czecho-Słowacja wyszła na tym najlepiej a my no cóż zawsze byliśmy solą w oku rosjan i niemców..

Aleksander Skiepko • Piątek [18.09.2009, 05:26:08] • [IP: 87.249.86.**]

Do IP. ... 178 Tak masz rację różnorodność narodowa wzbogacała naszą kulturę i tego obecnie może brakować Polsce. Ale jednocześnie doświadczenie jakie przypadło narodom bałkańskim mogłoby przytrafić się także Polsce.To by nas i tak rozbiło. Chyba, że załatwilibyśmy to tak cywilizowanie jak zrobiły to Czechy i Słowacja. Ale ja w to wątpię.

Gość • Piątek [18.09.2009, 01:58:31] • [IP: 80.245.178.**]

Aleksander Skiepko:" Jedynym plusem całego tego przedsięwzięcia Stalina jest to, że obecnie Polska jest prawie jednonarodowym państwem" - noooo... to jest mocno dyskusyjne twierdzenie, czy to jest rzeczywiście plus?? Ja bym wolała, by nasze obecne mniejszości, nie były aż tak małe, że aż mało co o nich wiadomo o ile się blisko nich nie mieszka; zniknęli z naszego krajobrazu ludzie, którzy przyczyniali się do wspaniałej różnorodnej kultury naszego państwa, wzbogacali ją, to jest bogactwo, a nie minus, to by mogło być bogactwo...

Aleksander Skiepko • Czwartek [17.09.2009, 23:38:35] • [IP: 87.249.86.**]

Do Gościa IP:77.254.99 Stalin zgodził się przekazać tereny niemieckie, którymi władali Sowieci nie dlatego, ze Polacy z nimi nie walczyli w 1939 roku, ale tylko dlatego że był święcie przekonany, że Polską będą w przyszłości rządzili komuniści. Gdyby tego przekonania nie miał nie zrobiłby tego. I jak to powiedział do Marszałka Żukowa". .Buty które uszyłem inni włożą i pójdą dalej..." w 1939 roku we Wrześniu nie mieliśmy szansy wygrać tej wojny walcząc na dwa fronty. A Francja i Wiel. Brytania do takiej wojny z Niemcami nie była gotowa i przygotowywała grunt pod przyszłą koalicję, którą mocnoby skomplikowało wypowiedzenie wojny Sowietom przez Polskę. Jedynym plusem całego tego przedsięwźięcia Stalina jest to, że obecnie Polska jest prawie jednonarodowym państwem, ale cena jaką za to zapłaciliśmy była zbyt wysoka. Niemcy, które przegrało wojne straciły 1/3 terytorium. Polska 3/4 i elity intelektualne i techniczne niezbędne do odbudowy zniszczonego kraju.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 21:15:12] • [IP: 80.245.178.**]

Proszę więcej zdjęć jak pop-up'ie. To za czasów" panowania" tych ludzi uczono mnie w szkole, że 17 wrześnie Armia Czerwona wkroczyła do Polski, by ludność polską wziąć pod opiekę...

Gość • Czwartek [17.09.2009, 20:48:04] • [IP: 77.254.99.***]

Racje ma ten gość: Gość • Czwartek [17.09.2009, 16:48] • [IP: 87.205.247.***] Na spokojnie... jednak nie ma tego zlego co by na dobre nie wyszlo... bo gdyby wodz naczelny nie zakazal walki z sowietami w 1939, to stalin by nam nie podarowal w 1945 ziem zachodnich ze swinoujsciem, tylko okroil kraj do ksiestwa warszawskiego... mielibysmy wojny etniczne /jak na balkanach/ z ukraincami, bialorusinami, niemcami, zydami etc...

Gość • Czwartek [17.09.2009, 20:45:09] • [IP: 77.254.99.***]

Dlaczego Polska nie wypowiedziała wojny Sowietom po 17 września? Bo zostałaby tragicznie wyizolowana i wyłączona z koalicji antyhitlerowskiej. Byłoby jak z Czechosłowacją, nie byłoby wojny światowej... Bez Sowietów Rzesza nie byłaby pokonana. Owszem, Stalin był zbrodniarzem jak Hitler, ale nie powstałaby armia Andersa, Berlinga, nie byłoby ziem zachodnich, tylko może okrojone księstwo warszawskie z generalnej guberni. Cały czas musimy czuwać, aby nie popaść w izolację, aby poza plecami znowu nie było jak Ribbentrop-Mołotow...

Gość • Czwartek [17.09.2009, 20:31:49] • [IP: 91.94.110.***]

a gdzie można zgłosić się po odszkodowanie za pranie bmozgu w szkole, mam 60 lat i czuję się upośledzonaumyslowo, bylam wywolywana do tablicy i na klasowkach musaialam op[isywac brednie niezgodne z prawdą.moze na wzor pani Eryki utworzymy też organizację;upośledzeni umyslowo na nie swoje życzenie.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 20:21:30] • [IP: 80.245.183.***]

nie jeden nie raz nasz kraj prubował zniszczyć niejeden ras powstaliśy ze zgliszczy teras nasz czas nadszedł korona Błyszczy a ja z dumą na nią padsze więc wytszyj łzy

Gość • Czwartek [17.09.2009, 20:14:43] • [IP: 92.42.114.***]

U mnie jeduna kobieta to suka, hehe, jestes zoofilem? Wyobrazam sobie, jak wpadasz w kominiarce i od tylu suke hehe, i opowiesz o tym ze suka cie brala hehe:)))

Gość • Czwartek [17.09.2009, 20:05:37] • [IP: 217.97.193.***]

---> [IP: 92.42.113.***] Szacunek do historii swojego narodu i brak zgody na kłamsto nazywasz zaściankowością i kompleksami. Z twojego bełkotu wynika, że jeśli zgodzimy się na rosyjską, Putinową wersję historii, wtedy będziemy światowi i bez kompleksów. Wyobraź sobie, że wpadam do twojej chaty w kominiarce, nakasztanię ci na dywan, napluję do kawy, wyżrę wszystko co masz w lodówce, przelecę twoją kobietę, a na koniec opowiem twoim znajomym, że nie ja ciebie, tylko ty mnie tak urządziłeś. Jak byś się wtedy zachował? Zaściankowo i dał mi z plaskacza, czy światowo i ze strachu przyznał mi rację? Zastanów się.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 19:42:20] • [IP: 92.42.114.***]

Jaki mily ten pan w bialym mundurku, taki usmiechniety, kochajacy wszystkich, wzor cnot

Gość • Czwartek [17.09.2009, 19:32:15] • [IP: 83.11.133.***]

---> [IP: 217.97.199.*] w mundurze (polskim) Kasperkowiak.

Aleksander Skiepko • Czwartek [17.09.2009, 19:04:09] • [IP: 87.249.86.**]

Dzień dobry Panie Józku ! Po emocjach jakie dostarczyła nam postawa rosyjskich polityków z okazji rocznicy wybuchu II Wojny Światowej byłem ciekaw czy w swoich wędrówkach historycznych na tym portalu zachaczy Pan i ten temat. Nie zawiodłem się. Nie wiem kto to powiedział, że" ..Kto zapanuje nad przeszłością, ten będzie panował nad przyszłością..". Wojna na płaszczyźnie pamięci historycznej jaką wypowiedziała Polsce Rosja zdaje się potwierdzać dobrą znajomość tej reguły przez elity polityczne naszego wielkiego sąsiada. Tak z prawej jak i z lewej strony. Dlatego tego typu artykuły pisane przez historyków na poczytnych potralach są dobrą odpowiedzią w walce o naszą historię. Tak aby ktoś nie zawładnął naszą przyszłością. A jeżeli chodzi o 17.09.1939 roku - dlaczego rząd polski po ataku ZSRR na nasze terytorium nie wypowiedział wojny agresorowi? Doczytałem się, że były mocne naciski rządów Francji i Wielkiej Brytanii aby Polska tego nie czyniła. Stąd ten dziwny rozkaz Wodza Naczelnego Rydza Śmigłego.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 18:51:17] • [IP: 92.42.113.***]

Prawda jest taka: jeśli nie wyzbędziemy się swojej zaściankowości i kompleksów i jeśli nie zaczniemy współpracować przede wszystkim ze sobą, ale i z Niemcami i z Rosjanami-to za jakis czas państwa te podejmą kolejną próbę podzielenia naszej Ojczyzny pomiędzy siebie! skoro teraz Polak Polakowi jest największym wrogiem (tak zresztą było od zawsze) to jak może być dobrze. Wszyscy się śmieją z naszych fobii, i nawet Ameryka, której w dupę wchodzimy od dawna, ma nas dzisiaj w głebokim poważaniu i nawet czasu im szkoda, żeby przyjechać na Westerplatte, czy zbudować obiecaną tarczę. A panowie z PO i PiS co robią? kłócą się dalej. Żenada!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 18:02:29] • [IP: 80.54.123.***]

Zaraz cię okoliczne oszołomstwo zagryzie...

Gość • Czwartek [17.09.2009, 17:50:25] • [IP: 87.205.247.***]

prawda jest taka: Merkel tylko zachowuje pozory, Obama wycofuje tarcze i olewa nas koncertowo, olewaja nas Sarkozy, Brown, cala Europa i tez wola dogadywac sie z Putinem... a my jak w 1939 zostajemy sami ze swymi wiecznymi fobiami, kompleksami, slabiznami... niezdolni do racjonalnego myslenia i dzialania...

Gość • Czwartek [17.09.2009, 17:19:31] • [IP: 217.97.199.*]

Z tyłu chyba p. Bartkowiak.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 17:06:57] • [IP: 217.97.199.*]

Jeśli ktoś nie rozpoznał naszej wtedy i obecnej władzy to po lewo radna Dulnik, obok oficera radzieckiego z bujną jeszcze czupryną obecny prezydent i po środku wtedy I sekretarz PZPR w mieście a obecnie radny Buczyński /a może jeszcze wtedy to nie on?/.Kogo jeszcze znacie z tego zdjęcia?

Gość • Czwartek [17.09.2009, 16:56:33] • [IP: 62.69.211.**]

red alert:P

Gość • Czwartek [17.09.2009, 16:56:09] • [IP: 217.97.199.*]

Jakie znajome buźki na zdjęciu jak się otwiera tą stronę.Jedyna zmiana jaka zaszła od tamtej pory, to to że się postarzeli a ruscy towarzysze wyjechali do siebie i teraz oni do nich jeżdżą. To dowód na to, że epoki mijają a u nas na wyspie nic się nie zmienia.Brawo wyborcy.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 16:48:09] • [IP: 87.205.247.***]

Na spokojnie... jednak nie ma tego zlego co by na dobre nie wyszlo... bo gdyby wodz naczelny nie zakazal walki z sowietami w 1939, to stalin by nam nie podarowal w 1945 ziem zachodnich ze swinoujsciem, tylko okroil kraj do ksiestwa warszawskiego... mielibysmy wojny etniczne /jak na balkanach/ z ukraincami, bialorusinami, niemcami, zydami etc...

do [IP: 80.54.123.***] • Czwartek [17.09.2009, 16:03:39] • [IP: 92.42.113.***]

obiektywizm ?? nie proszę Cię co za bzdura takie gówno i wypowiedzi tylko na tym portalu można poczytać powodzneia i aby POLSKA BYŁA POLSKĄ

Gość • Czwartek [17.09.2009, 15:55:00] • [IP: 193.253.61.***]

Czerwone Świnoujście niech żyje. Toż to lepsze od Marchlewszczyzny. ŚWIŃ NIE BRAKUJE I PO ZACHODNIEJ STRONIE ŚWINY.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 15:54:05] • [IP: 80.54.123.***]

Jako Eskimos mogę pozwolić sobie na coś, co jest wam, zindoktrynowane barany, całkowicie obce: obiektywizm.

Radykał • Czwartek [17.09.2009, 15:41:45] • [IP: 80.245.183.***]

133 ma pełną racje a ten matoł 123 niech się leczy w psychiatri

do [IP: 80.54.123.***] • Czwartek [17.09.2009, 15:05:31] • [IP: 92.42.113.***]

do Eskimosa co ty jesteś anty polonistą?? chłopaku puknij się w czoło albo lepiej strzel baranka o ścianę może odmulisz mózgownicę!!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 14:49:59] • [IP: 83.11.133.***]

---> [IP: 80.54.123.***] Przestań być tubą sowieckiej propagandy, nieuku!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 14:47:56] • [IP: 83.11.133.***]

---> [IP: 80.54.123.***] A jak ich potraktowano? Chodzi ci o epidemię tyfusu? "Do dziś niektórzy z historyków rosyjskich uważają, że Katyń był odwetem za śmierć jeńców w naszych obozach. Nie biorą pod uwagę faktu, że w czasie I wojny światowej Niemcy też nie dawali sobie rady z epidemiami w swoich obozach. Przykładowo w obozie w Czersku zamarło 5 tys jeńców Rumuńskich i ponad 3 tys rosyjskich. Epidemie powodowały śmierć w większym stopniu niż karabinowa kula. Z literatury sowieckiej wynika, że w okresie od września 1918 do grudnia 1920 powołano do Armii Czerwonej 4, 871 mln żołnierzy. Spośród nich zmarło w wyniku chorób aż 1392 mln osób, gdy tymczasem na polach bitew padło 780 tys."

Gość • Czwartek [17.09.2009, 14:30:51] • [IP: 80.54.123.***]

Jestem Eskimosem, żałosny młotku. Z tego jak potraktowano sowieckich jeńców po bitwie warszawskiej też jesteś dumny? Zgodnie z wyznawaną przez pomiot twojego gatunku ideologii zapewne należało im się?

Radykał • Czwartek [17.09.2009, 14:18:18] • [IP: 80.245.183.***]

133 :) dobrze gadasz

Gość • Czwartek [17.09.2009, 14:12:10] • [IP: 83.11.133.***]

---> [IP: 80.54.123.***] Pieprzysz, koleś. Tu chodzi o prawdę i pamięć historyczną. Poleceam wywiad z angielskim historykiem, Normanen Daviesem" W 1939 r. Polacy się świetnie spisali". Przeczytaj, kmiocie, i bądź dumny z rodaków. O ile w ogóle jesteś Polakiem.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 14:04:57] • [IP: 83.11.133.***]

---> [IP: 217.97.193.***] Po drugie: warto nadmienić, że III Rzesza też była zainteresowana zajęciem co najmniej części Zaolzia i Polacy ich ubiegli. Doszło nawet do konfliktów (Bogumin). Można być cynicznym i powiedzieć, że Czesi woleli oddać Zaolzie Niemcom. Albo (na wzór propagandy bolszewickie, a teraz rosyjskiej) wciskać kit, że zajęcie Zaolzia przez Polskę w 1938 było ochroną ludności polskiej przed działaniami Niemców. Po trzecie: w czerwcu 1945 i Czesi, i Polacy wysłalu tam swoje siły. O losie Zaolzia po wojnie zdecydował ulubieniec gabarytowej świnoujskiej radnej, jaśnie oświecony Josif Wissarionowicz (wiesz, ktto jest, czy musisz zerknąć do Wikipedii?). To on kazał Polakom się wycofać i ostatecznie oddał Zaolzie Czechom. Jego decyzję przyklepały później rózne umowy bilateralne między CSRS i PRL.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 13:59:08] • [IP: 80.54.123.***]

Tutejsi patrioci wyznają filozofię kibola piłki kopanej wedle której nasi nigdy nie faulują

Gość • Czwartek [17.09.2009, 13:52:29] • [IP: 92.42.113.***]

film poniżej artykułu 1, 12min coś nie ludzkiego i strasznego martwe dzieci przywiązane do drzewa drutem kolczastym bardzo humanitarnie za to i tego typu podobne akcje trzeba pamiętać!!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 13:46:19] • [IP: 217.97.193.***]

---> [IP: 217.97.193.***] Zanim, nieuku, wyklepiesz na klawiaturze swoje brednie, spróbuj skorzystać z Internetu jako ze źródła wiedzy, skoro zamiast na lekcje historii chodziłeś na czyny społeczne. Czytaj i ucz się: Polacy w kwestii Zaolzia nie są gorsi moralnie, niż Czesi w latach 1918-1919, kiedy to wbrew uzgodnieniom lokalnych samorządów (polskiego i czeskiego) NAJPIERW ZAJĘLI ZAOLZIE (gdy jeszcze trwało powstanie wielkopolskie i wojna ukraińska), a potem swoją upierdliwością przekonali tzw. mocarstwa, żeby nie robić dla kudności Zaolzia plebiscytu w kwestii tego, do którego państwa chce należeć. Mocarstwa poszły Czechom na rękę.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 13:43:57] • [IP: 83.21.48.***]

Zapomniałeś że teraz czerwoni klęczą w pierwszej ławce w kościele gdzie są przez księży gloryfikowani !

Gość • Czwartek [17.09.2009, 13:34:56] • [IP: 93.94.186.***]

A jeszcze niedawno wszystkich pracowników tego portalu wywieźliby na syberie... teraz można prawdę pisać i stare zdjęcia pokazywać. To duże co pokazuje się na stronie to bajka!! Najpierw towarzysze na kolanach przed czwrwonoarmistami a teraz przed unią jewropejską... toż to też bolszewicka ZDRADA!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 12:37:49] • [IP: 93.94.186.***]

17.09.1939. - zdRADZIECKI cios w plecy..

Gość • Czwartek [17.09.2009, 12:18:21] • [IP: 88.156.233.***]

Dzisiaj Janusz Żmurkiewicz wypije sztakana, nu tak, po bolszewicku ! I łza się w oku zakręci, jakie to piękne czasy były pod radzieckim obeliskiem w centrum miasta, ech nu. ...

Gość • Czwartek [17.09.2009, 12:02:41] • [IP: 92.42.113.***]

cytauje" Wiedzę o historii naszej ojczyzny powinien posiadać każdy Polak. Dlatego postanowiłem, jako że czuję się Polakiem i interesuję się sprawami Polski, przypomieć wszystkim moim rodakom o ich obowiązku poznania nie zawsze różowej przeszłości ich kraju."

Gość • Czwartek [17.09.2009, 12:00:54] • [IP: 92.42.113.***]

a zabory to tak dla jaj się pojawiły na ziemiach Państwa Polskiego i raptem to tylko lata 1795 - 1918

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:42:46] • [IP: 217.97.193.***]

No taa. A my na Zaolzie wkroczyliśmy z bukietami kwiatów

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:41:52] • [IP: 83.6.169.***]

Ta wschodnia kultura jest taka i nie zmieni się jej natychmiast. Tylko dobrobyt powszechny może poprawić kulture w Rosji. A za tym wszystkie inne sprawy. Nie zanosi się na to. Stalinizm zrobił swoje. To tragedia tego narodu i ich sąsiadów.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:38:41] • [IP: 193.253.61.***]

Jeszcze niedawno słyszałem słowa, że o tej agresji nie uczono w szkole i w ogóle to tylko propaganda. Nie zgadniecie gdzie i kto tak mówił. Dobrze, że są nagrania.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:33:44] • [IP: 92.42.113.***]

po pierwsze nie jesteś moim kolega po drugie wole być patryiota bo nie wstydze sie historii barw flagi tradycji i jezyka polskiego a pluje m iw twarz np rzad rosyjski twierdzac ze katyn nie byl ludobujstwem ze nie dokonywali czystek i zbiorowych masakr na ludnosc cywilnej historia jest za nami trzeba o niej pamietac i nie popelniac bledow uczyc sie na niej aby zylo sie lepiej ale prawda musi byc zawsze powiedziana inaczej * życie w kłamstwie i obłudzie!!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:30:25] • [IP: 83.11.133.***]

Piosenka Pawła Kukiza „17 września” Kurica nie ptica. Polsza - nie zagranica. Więc polej wódki, Grisza, Bo zaraz oddasz strzał, W tył głowy, Potem do dołu. Ciało na ciało się zrzuci Sasza ugnieść je musi. A spychacz zepsuł się nam. Więc polej, Grisza, Tak z duszy, Dla Saszy, bo spychacz nie ruszy. Ile ich jeszcze zostało, A naszym chce się już spać. Raboty oczeń mnoga, Starszyna chodzi zły. Psuje się pogoda, A jeszcze tylu ich. Tylu ich jeszcze zostało. A spychacz zepsuł się nam Tam w dole się jacyś ruszają. Wypijmy, Grisza, do dna. Kończy się podły kwiecień, Zaczyna zielony maj. A nam wciąż nowych dowożą. Nie dają wytchnienia nam. Eeee, Grisza, co jest z tobą, Czyżby ci było ich żal? Kurica - nie ptica. To tylko polski pan. Niech Wasia wapnem sypnie, Na ten ostatni stos A wapno pamięć rozpuści, Sumienie prześpi się w nas A potem, by nie bolało, Posadzi się tu las. I prawda nie wyjdzie na jaw. A Stalin odznaczy nas.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:26:59] • [IP: 83.14.49.***]

kto ci pluje w twarz, kolego? jedyne co tu bryzga to piana i żółć z waszych" patriotycznych" pysków

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:26:39] • [IP: 92.42.113.***]

poniższy wpis do pajaca z Czwartek [17.09.2009, 11:12] • [IP: 83.14.49.***]

do pajaca 17.09.2009, 11: • Czwartek [17.09.2009, 11:24:12] • [IP: 92.42.113.***]

W czasie Wielkiej Smuty i wojny polsko-rosyjskiej 1609–1618, w roku 1610, po zwycięstwie nad wojskami rosyjskimi w bitwie pod Kłuszynem odziały polskie pod wodzą hetmana polnego koronnego Stanisława Żółkiewskiego wkroczyły do stolicy Rosji, okupując ją do 1612. już raz tam byliśmy chodzi o pamięć aby nie zapominać i nie dać pluć sobie w twarz jedynie naród Żydowski wyniósł po II wojnie światowej" dobrą" naukę i teraz nie pozwoli nikomu się zastraszać i obrażać!!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 11:12:46] • [IP: 83.14.49.***]

Na waszym miejscu, popaprane kmioty, zamiast pitolić na iswinoujście, ruszyłbym na Moskwę...

Radykał • Czwartek [17.09.2009, 10:57:54] • [IP: 80.245.183.***]

Obecni politycy należący do sowieckiej partii PZPR z miasta Świnoujście: prosze wpisywac. Ja wiem o Januszu Żmurkiewiczu, ponoć Dulnikowa też. Piszcie swoje informacje. Zgromadźmy wspólnie informacje o zdrajcach naszego narodu bedących w zbrodniczej partii PZPR.

oby POLSKA była POLSKĄ • Czwartek [17.09.2009, 10:57:49] • [IP: 92.42.113.***]

Pamiętamy nigdy nie zapomnimy!! szmaciarze ruscy jeszcze di dnia dzisiejszego śmieją się z nas!! głoszą herezje ze Katyń nie był ludobójstwem itp!! najgorsze jest to że nasz kochany wspaniały rząd składający się z samych patryiotów nie reaguje!!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 10:55:42] • [IP: 83.11.133.***]

Sowieccy żołnierze szturmujący Grodno w 1939 r. przywiązywali dzieci do czołgów, aby chroniły je przed kulami polskich obrońców miasta. Jeszcze w czasie walk, a zwłaszcza po ich zakończeniu, zaczęło się masowe mordowanie Polaków: głównie żołnierzy i harcerzy – tak wynika z akt śledztw prowadzonych przez białostockich prokuratorów IPN, do których dotarł dziennikarz tvp.info

Gość • Czwartek [17.09.2009, 10:14:52] • [IP: 93.94.184.**]

Szkoda, że ludzie mający taką wiedzę uaktywnili się dopiero wtedy kiedy powszechnie już o tym wiadomo.Nas uczono czego innego i od tego też zależały nasze życiowe wybory. Mając inną świadomość historyczną byłyby zapewne inne. Oszukane pokolenie!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 09:29:54] • [IP: 83.21.48.***]

Dzisiaj ma święto Janusz Ż.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 09:22:52] • [IP: 83.14.49.***]

Może to świadczy o tym, że pora przestać babrać się w zwłokach i martyrologii?

Gość • Czwartek [17.09.2009, 09:20:21] • [IP: 80.245.186.**]

ładnie ładnie... w tym artykule 3 komentarze a w innych po kilkadziesiąt - o czym to świadczy?. .. załamanie normalnie

Gość • Czwartek [17.09.2009, 07:19:51] • [IP: 92.42.117.**]

"Nie wiedziano, jaka przyjąć postawę i jak traktować Armię Czerwoną, jako sprzymierzeńca, czy jako przeciwnika." = Panie Doktorze, był przecież rozkaz Naczelnego Wodza mówiący o tym by unikać walk z Armią Czerwoną, a walczyć jedynie w przypadku zaatakowania lub prób rozbrojenia.

Gość • Czwartek [17.09.2009, 07:17:51] • [IP: 93.94.186.***]

Szarika pomścimy!

Gość • Czwartek [17.09.2009, 07:07:01] • [IP: 80.245.186.**]

a potem nam na lekcjach historii będa wciskac kity jak to kiedyś ładnie było... legendy o lechu czechu i rusie...

Oglądasz 1-69 z 69
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ 11.00 - Przejście na Plac Słowiański – zamknięcie ul. Armii Krajowej 11.15 - Plac Słowiański Uroczystości pod pomnikiem „Bohaterom Walki o Niepodległość Rzeczypospolitej” z udziałem asysty honorowej, z udziałem władz administracyjnych i samorządowych, służb mundurowych, Orkiestry Wojskowej, pocztów sztandarowych, organizacji, związków, stowarzyszeń, szkół oraz mieszkańców i gości. 1) zajęcie miejsca przez asystę honorową, 2) uroczyste podniesienie Flagi Narodowej na maszt i odegranie Hymnu Państwowego, 3) Apel Pamięci, 4) wystąpienie okolicznościowe Prezydenta Miasta Świnoujście, 5) składanie wiązanek kwiatów przez delegacje pod pomnikiem, 6) koncert Orkiestry Wojskowej pieśni patriotycznych z okazji Święta Narodowego Trzeciego Maja, 7) wyprowadzenie pododdziału honorowego i pocztów sztandarowych, 8) zakończenie uroczystości. ■ Zapraszamy na uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej w Świnoujściu, upamiętniającej kapelanów Wojska Polskiego zamordowanych w zbrodni katyńskiej Wydarzenie odbędzie się 05 maja 2025r., o godz. 10:00 w kościele pw. bł. ks. kmdr por. Władysława Miegonia przy ul. Piłsudskiego 43 w Świnoujściu. Tablica poświęcona jest kapelanom różnych wyznań i religii zamordowanym w zbrodni katyńskiej. Na tablicy figurują nazwiska wszystkich dotychczas ustalonych z imienia i nazwiska kapelanów, którzy zostali zamordowani w zbrodni katyńskiej. Tablica jest pierwszą tablicą nad Bałtykiem i pierwszą umieszczoną w kościele należącym do dekanatu Marynarki Wojennej. Z inicjatywy Stowarzyszenia Pamięć Kapelanów Katyńskich takich tablic powstało już 41, nie tylko w Polsce ale również w Stanach Zjednoczonych oraz Londynie. Projekt tablicy wykonany przez pracowników IPN OBUWiM Szczecin, koszty wykonania tablicy ze środków IPN Szczecin. W uroczystości wezmą udział m.in. wiceprezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Mateusz Szpytma i dyrektor szczecińskiego Oddziału IPN Krzysztof Męciński ■