POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [16.02.2020, 19:34:55] • zachodniopomorskie

Fakty i mity o ST3 Offshore

Fakty i mity o ST3 Offshore

fot. Organizator

To nie do marszałka, a do rządu będą musiały być zwrócone środki unijne, które wsparły tworzenie upadającej dziś szczecińskiej fabryki ST3 Offshore. Na specjalnie zwołanym briefingu marszałek Olgierd Geblewicz odniósł się do nierzetelnych informacji, jakie w ostatnich dniach przedstawiał minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. - Zwykł mnie oskarżać o wszelakie winy – mówił marszałek Olgierd Geblewicz i pytał ministra: „Co pan zrobił dla przemysłu stoczniowego”.

Nie jest prawdą, że przyznane przed laty unijne wsparcie dla supernowoczesnej fabryki ST3 Offshore, dziś na skraju upadku, wróci do marszałka. Takie słowa padły podczas konferencji prasowej ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka w Szczecinie (13.02.2020 r.) a także podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej (11.02.2020 r.).

- Kiedyś, jeszcze w 2014 r. pan minister jako europarlamentarzysta napisał list do premiera Tuska, ze skargą na mnie, że nie chcę przeznaczać funduszy unijnych na przemysł stoczniowy. Jakaś chyba obsesja dotknęła pana Gróbarczyka, chciałbym pewne rzeczy sprostować i przypomnieć - mówił na wstępie Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i wskazywał, że w latach 2007-13 wspieranie przemysłu stoczniowego było mocno ograniczone. Jak wyliczał marszałek, dzięki umiejętnemu wykorzystaniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2007-13, takie środki do branży stoczniowej jednak trafiły.

Warte kilkanaście milionów złotych inwestycje pojawiły się w Szczecińskim Parku Przemysłowym (ponad 4 mln zł z RPO WZ 2007-13) i pozwoliły na rozwinięcie działalności kilkudziesięciu firmom, dzierżawcom terenów. Kolejne środki wsparły budowę mostu Brdowskiego (blisko 30 mln zł z RPO WZ 2007-13), niezbędnego do stworzenie fabryki ST3 Offshore (dawniej Bilfinger Mars Offshore) i ułatwiły funkcjonowanie MSR Gryfia. W końcu, to działania marszałka Geblewicza przekonały Komisję Europejską do utworzenia programu pomocowego dla firm z sektora stoczniowego na Pomorzu Zachodnim. Środki dla ST3 Offshore pochodziły z puli Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, tak więc jeśli firma upadnie, to wrócą one do rządu, a nie do marszałka, jak było to sugerowane.

- Ja skromny marszałek województwa, pytam wielkiego ministra gospodarki morskiej, co pan zrobił dla przemysłu stoczniowego w Polsce. Mam prawo o to zapytać, bo pan permanentnie mnie oskarża. Gdyby państwo dobrze zarządzali gospodarką morską i dobrze wspierali ST3  Offshore, to zaręczam, że firma nie byłaby w takiej sytuacji – wyjaśniał marszałek Olgierd Geblewicz, przypominając m.in. o rządowej „ustawie stoczniowej”, z której nie korzysta branża czy fiasku budowy promów.

Dzięki wyjątkowej infrastrukturze technicznej oraz wysokim kompetencjom pracowników, ST3 Offshore miała stać się wizytówką na rynku offshorowym Szczecina oraz Pomorza Zachodniego. W ostatnim czasie zarząd przedsiębiorstwa złożył wniosek o ogłoszenie upadłości, pojawiły się opóźnienia w płatnościach dla pracowników.

Pełnomocnik marszałka ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Rafał Zahorski, negatywnie ocenia przedstawiane przez rząd plany dla przedsiębiorstwa. - Dowiedzieliśmy się, że najnowocześniejsza fabryka offshore, która posiada nowoczesny sprzęt, obrabiarki cyfrowe, roboty, sprzęt zdolny do obrabiania stali o grubości 20 cm, że ta firma jest przestarzała i wymaga kilkudziesięciu milionów dofinansowania. Jest to nieprawda. Dowiedzieliśmy się, że rząd chce zrobić hybrydę, będą budowane małe jednostki, będą remonty, będzie stocznia złomowa i branża offshore. To jest tak jakby marszałek kupił lotnisko i zrobił tam parking samochodowy.

Od 2017 r., czyli od momentu ujawnienia informacji na temat problemów ST3 Offshore, marszałek Olgierd Geblewicz rozpoczął apele do MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych S.A. o pilne uzdrowienie pogarszającej się kondycji firmy. Oferowana pomoc w szukaniu inwestora branżowego, nie została wysłuchana. Sytuację firmy na bieżąco śledził pełnomocnik marszałka Rafał Zahorski, który m.in. badał zainteresowanie firmą ze strony potencjalnych inwestorów zagranicznych, a także opracował koncepcję ratowania ST3, zapoznał z nią TFI Mars i opublikował dokument w mediach społecznościowych.

- Gdyby ta firma trafiła do inwestora z branży offshore, a było wielu chętnych, w porę, to byłby to dalej rozwijający się zakład pracy. Nie dyskutowalibyśmy o tym, że trzeba zwracać jakieś pieniądze. Przyczyną nie było to, że ktoś dostał grant. Przyczyną było, że podejmowano błędne decyzje, ze strony udziałowca państwowego. O to mam uzasadnione pretensje do pana ministra i do rządu Prawa i Sprawiedliwości. Będę się nadal domagał wyjaśnień – mówił Olgierd Geblewicz.

Ze strony Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego padła po raz kolejny oferta pomocy w próbie poszukiwania inwestora dla ST3 Offshore.

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Poniedziałek [17.02.2020, 21:14:23] • [IP: 167.114.118.*]

Peowski pampuch.

Oglądasz 1-1 z 1
■ Zmarł ksiądz Andrzej Kamiński. Posługiwał w parafii Chrystusa Króla ■ Tir jechał prosto na Mercedesa Vana. W niedzielę 31 maja kwadrans przed godziną dziewiątą w miejscowości Rzeczyn koło Wolina na DK 3 tir ze Słowacji nagle zjechał na czołówkę na mercedesa ze Świnoujścia. W ułamkach sekundy kierowca mercedesa z żoną przeżył horror ■ Rada Miasta zdecydowała o kontynuacji w roku 2020 programu bezpłatnych szczepień przeciwko grypie ■ Rada Miasta pozytywnie zaopiniowała projekty zmian granic pasa technicznego i pasa technicznego od strony lądu. Projekty mają związek z planami budowy terminala kontenerowego ■ Dotychczasowy Komendant Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu st.bryg. mgr inż. Andrzej Lipiński kończy służbę. Uroczyste pożegnanie komendanta w związku z przejściem na emeryturę odbędzie się dziś. 28 maja. W pożegnaniu wezmą udział władze miasta ■ Prezydent miasta: "Mimo ograniczeń Świnoujście dysponuje obecnie dużą rezerwą miejsc dla dzieci, zarówno w żłobku jaki przedszkolach" ■ Kilka minut po godzinie 9.00 rozpoczęły się obrady XXXI sesji Rady Miasta. Posiedzenie odbywa się w trybie zdalnym ■ Mężczyzna jadący na rowerze uderzył w bok jadącego samochodu. W tym czasie nie było żadnej wolnej karetki na terenie naszego miasta! Po poszkodowanego przyleciał śmigłowiec LPR. Do groźnego wypadku doszło około godziny 17:30 na ulicy Grunwaldzkiej, na wysokości dawnego Novatora ■ W sezonie letnim 2020 r. każde przedszkole w miesiącach wakacyjnych pełnić będzie dyżur letni. PM nr 9 z powodu zaplanowanej termomodernizacji placówki swój dyżur pełnić będzie w PM nr 7. Liczba miejsc, ze względu na obostrzenia Głównego Inspektora Sanitarnego, jest ograniczona. Szczegółowych informacji udzielają dyrektorzy placówek. Informacje te zostały również zamieszczone na stronach internetowych Przedszkoli Miejskich ■ Od 25 maja: Będzie można prowadzić zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Będzie można prowadzić konsultację z nauczycielami w szkołach dla maturzystów i uczniów 8 klas przede wszystkim z przedmiotów zdawanych na egzaminach ■