POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [01.12.2019, 09:54:54] • Polska

Kalendarz warzyw i owoców na jesień i zimę

Kalendarz warzyw i owoców na jesień i zimę

fot. Organizator

Owoce i warzywa to bogate źródło witamin i substancji mineralnych, dlatego należy spożywać je do każdego posiłku i pamiętać o nich bez względu na porę roku. Warto sięgać zwłaszcza po owoce i warzywa, które są w sezonie, bowiem właśnie wtedy są one najbardziej bogate w substancje odżywcze. Sprawdź, po które z nich najlepiej sięgać jesienią i zimą.

Brukselka – jest pełna dobroczynnych składników. Zawiera dużo błonnika oraz białka, dlatego m.in. poleca się ją wegetarianom. Powstała ze skrzyżowania jarmużu z kapustą głowiastą, a jej jadalna część wygląda jak malutka kapusta. Rośnie na wysokich łodygach, po ok. 80 sztuk na każdej. Brukselka jest także bogata w potas, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, mięśni, a także pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

Burak – to popularne w Polsce warzywo korzeniowe, które ma wiele zastosowań kulinarnych. Surowego buraka wykorzystuje się do tłoczenia soku, którego spożywanie zgodnie z doniesieniami naukowymi zwiększa wydolność organizmu i działa krwiotwórczo. Burak od starożytności ceniony jest za swoje właściwości zdrowotne, obecnie coraz większym uznaniem cieszą się buraki kiszone w postaci zakwasu stanowiące naturalny probiotyk. Burak podobnie jak brukselka charakteryzuje się wysoka zawartością potasu, a dodatkowo jest źródłem folianów.

Jabłko – jeden z najbardziej popularnych owoców uprawianych w naszym kraju od wielu lat. Jabłka są spożywane najczęściej w postaci świeżej lub przetworów – głównie soków. Jabłka, tak samo jak soki z nich pochodzące są ogólnodostępnym źródłem polifenoli. Dlatego warto sięgać po nie codziennie. Już jedna szklanka (200 ml) soku jabłkowego zapewnia pomiędzy 50 a 100 mg polifenoli. Jabłka są również źródłem pektyn – dobroczynnego, rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, mającego korzystny wpływ na jelitową florę bakteryjną.

Jarmuż – to jedno z najzdrowszych warzyw z rodziny kapustnych. Choć znany w Polsce od lat, dopiero od niedawna zyskuje popularność jako składnik sałatek, zup i baza koktajli. Jarmuż ma niską wartość energetyczną oraz wysoką gęstość odżywczą. Jest źródłem błonnika oraz bogaty jest w przeciwutleniacze.

Por – często używany jest w kuchni do przygotowania zup i sosów, ale również zapiekanek czy sałatek. Z uwagi na obecność olejków eterycznych i związków siarki jest łatwiejszy do strawienia po obróbce termicznej lub z niektórymi przyprawami (kminkiem, majerankiem).

Rzodkiewka – w blisko 95 % składa się z wody – ma niską wartość energetyczną, ale powoduje uczucie sytości. Zawiera również liczne związki siarki i przeciwutleniacze. Rzodkiewka jest źródłem witaminy C, która m.in. pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, a także przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Seler – składniki zawarte w selerze mają pozytywny wpływ na wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. wspomagają przemianę materii i poprawiają perystaltykę jelit. W Polsce uprawiany jest głównie seler korzeniowy, rzadziej naciowy, który jednak zyskuje coraz większe zainteresowanie.

Seler korzeniowy jest źródłem witaminy B6, która m.in. pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, a także przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Seler naciowy natomiast charakteryzuje się wysoką zawartością witaminy K, która przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi i pomaga w utrzymaniu zdrowych kości.

Szpinak – coraz częściej pojawia się na polskich stołach. Szpinak jest polecany osobom z anemią (warzywo zawiera żelazo) i kobietom w ciąży (jest bogaty w foliany). Jednak przez obecność w nim kwasu szczawiowego, w dużych ilościach nie powinny go spożywać osoby zmagające się z kamicą nerkową. Warto wiedzieć, że 100 g szpinaku dostarcza organizmowi około sześciokrotność dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Dlatego już niewielki jego dodatek do naszych potraw wzbogaca istotnie nasze menu.

Żurawnia – jest źródłem witaminy C, która m.in. pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych i skóry. Między innymi dlatego jest z powodzeniem wykorzystywana zarówno w kuchni jak i kosmetyce. Także ze względu na swoje dobroczynne działanie na drogi moczowe jest surowcem dla licznych preparatów farmaceutycznych.

Warto pamiętać, że gdy nie ma sezonu na dane warzywo czy owoc można sięgnąć po jego alternatywę w postaci ich przetworów np.: mrożonek, soków, musów i innych! Przetwory, podobnie jak warzywa i owoce, z których powstają są źródłem cennych dla organizmu witamin i składników mineralnych. Przykładowo w 100 g czarnych porzeczek jest aż ok. 180 mg witaminy C! Także nektar z tych owoców jest bardzo dobrym źródłem witaminy C.

Więcej informacji na stronie apetytnapolskie.com

Katarzyna Dreher
Specjalista ds. komunikacji


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Tir jechał prosto na Mercedesa Vana. W niedzielę 31 maja kwadrans przed godziną dziewiątą w miejscowości Rzeczyn koło Wolina na DK 3 tir ze Słowacji nagle zjechał na czołówkę na mercedesa ze Świnoujścia. W ułamkach sekundy kierowca mercedesa z żoną przeżył horror ■ Rada Miasta zdecydowała o kontynuacji w roku 2020 programu bezpłatnych szczepień przeciwko grypie ■ Rada Miasta pozytywnie zaopiniowała projekty zmian granic pasa technicznego i pasa technicznego od strony lądu. Projekty mają związek z planami budowy terminala kontenerowego ■ Dotychczasowy Komendant Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu st.bryg. mgr inż. Andrzej Lipiński kończy służbę. Uroczyste pożegnanie komendanta w związku z przejściem na emeryturę odbędzie się dziś. 28 maja. W pożegnaniu wezmą udział władze miasta ■ Prezydent miasta: "Mimo ograniczeń Świnoujście dysponuje obecnie dużą rezerwą miejsc dla dzieci, zarówno w żłobku jaki przedszkolach" ■ Kilka minut po godzinie 9.00 rozpoczęły się obrady XXXI sesji Rady Miasta. Posiedzenie odbywa się w trybie zdalnym ■ Mężczyzna jadący na rowerze uderzył w bok jadącego samochodu. W tym czasie nie było żadnej wolnej karetki na terenie naszego miasta! Po poszkodowanego przyleciał śmigłowiec LPR. Do groźnego wypadku doszło około godziny 17:30 na ulicy Grunwaldzkiej, na wysokości dawnego Novatora ■ W sezonie letnim 2020 r. każde przedszkole w miesiącach wakacyjnych pełnić będzie dyżur letni. PM nr 9 z powodu zaplanowanej termomodernizacji placówki swój dyżur pełnić będzie w PM nr 7. Liczba miejsc, ze względu na obostrzenia Głównego Inspektora Sanitarnego, jest ograniczona. Szczegółowych informacji udzielają dyrektorzy placówek. Informacje te zostały również zamieszczone na stronach internetowych Przedszkoli Miejskich ■ Od 25 maja: Będzie można prowadzić zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Będzie można prowadzić konsultację z nauczycielami w szkołach dla maturzystów i uczniów 8 klas przede wszystkim z przedmiotów zdawanych na egzaminach ■