POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [13.02.2018, 12:29:17] • Polska

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

Czy dobra rozmowa ma to „coś”?

fot. Organizator

Ruszyła rekrutacja do czwartej edycji bezpłatnego, ogólnopolskiego projektu w szkołach „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”, który realizuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. W projekcie nauczyciele siódmych klas szkoły podstawowej i gimnazjum wraz z uczniami tworzą w szkole przestrzeń do wyważonej, prowadzonej w atmosferze szacunku rozmowy na temat współczesnych migracji i uchodźstwa. Dotychczas z projektu skorzystało niemal 3 tys. nauczycieli i dyrektorów i ponad 10 tysięcy młodych ludzi. Aby zgłosić się do projektu o migracjach i o sztuce rozmawiania, należy wypełnić formularz rekrutacyjny na stronie www.migracje.ceo.org.pl.

Tematy dotyczące sytuacji uchodźców nie ominęły szkoły
Kwestia współczesnych migracji i uchodźstwa od kilka lat na stałe gości w mediach, dyskusjach politycznych, rozmowach prywatnych i nie omija również szkoły. Tematyka migracyjna wywołuje duże zainteresowanie wśród młodych, stąd ich naturalna potrzeba, by rozmawiać o aktualnej sytuacji na świecie i wymieniać się poglądami. Zanim zaczniemy w klasie ten temat, powinniśmy zgodnie z zasadmia dobrej rozmowy zadbać o przyjazną, bezpieczną przestrzeń oraz życzliwą atmosferę wolną od oceniani, za to otwartą na wymianę różnych argumentów, tłumaczy nauczycielka współtworząca projekt „Rozmawiajmy o uchodźcach” Monika Komisarczyk.

Czy rozmowa jest nam potrzebna?
Lubisz poznawać inny punkt widzenia? Chciałbyś dowiedzieć się jak rozmawiać z osobami, które mają inne poglądy od Twoich? Słyszałeś rozmowy, podczas których wciąż powtarzano te same argumenty, które nikogo nie przekonywały? Tymi pytaniami koordynatorki ogólnopolskiego projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach” zachęcają nauczycieli i młodzież do prowadzenia rozmów o współczesnych migracjach. Po pierwsze wierzymy, że rozmawianie na temat aktualnej sytuacji uchodźców przygotowuje młodych ludzi do świadomych wyborów, daje szansę zastanowić się, co jest dla nich ważne, i uczy to wyrażać. Po drugie dzięki słuchaniu co jest istotne dla innych, często możemy dostrzec, co nas łączy, i poczuć wspólnotę wartości. Po trzecie celem dobrej rozmowy nie musi być przekonanie drugiej strony do własnych racji – młodym ludziom także jest potrzebne, aby zostali wysłuchani, wyjaśnia koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Jak to działa?
Organizatorzy dzięki ścisłej współpracy z nauczycielami wiedzą, że rozmawianie i dyskutowanie o sytuacji uchodźców może być trudne; często budzi lęk i silne emocje, uruchamia różne osobiste wartości, często będące ze sobą w sprzeczności. Dlatego starają się kompleksowo wspierać nauczycieli w poruszaniu tej tematyki na zajęciach przedmiotowych zgodnie z podstawą programową i na lekcjach wychowawczych.

Każdy nauczyciel, który zgłosi się do projektu bierze udział w bezpłatnym, trzymiesięcznym kursie internetowym. W kursie otrzymuje dostęp do różnych materiałów merytorycznych, metodycznych oraz gotowe scenariusze zajęć, które porządkują wiedzę o migracjach ludności oraz wspierają w rozwijaniu umiejętności przydatnych w prowadzeniu rozmów z młodzieżą na trudne wymagające tematy. Nauka od razu spotyka się z praktyką, bo każda osoba w kursie ma za zadanie przeprowadzić kilka zajęć z młodzieżą na podstawie udostępnionych gotowych materiałów (scenariusze zajęć i rozmów, karty pracy do analizy przekazów medialnych, wywiady filmowe z materiałami pomocniczymi). Co ważne nikt tu nie jest sam. Każdy nauczyciel ma możliwość bieżącej konsultacji swoich pomysłów i refleksji z przeprowadzonych przez siebie zajęć z drugim nauczycielem występującym w kursie roli mentora. Mentorzy to osoby mające doświadczenie w prowadzeniu rozmów o sytuacji uchodźców z młodzieżą często już na „starcie” wykazującą negatywną, utożsamianą z obcością i zagrożeniem, postawę wobec innych. Dużą energię do pracy w Kursie internetowym, a potem w szkole na zajęciach, nauczyciele czerpią z organizowanych przez nas szkoleń stacjonarnych. Spotkania w realu w grupie 20-30 nauczycieli, służą przede wszystkim poznaniu dobrych praktyk ze szkół naszych uczestników i zmierzeniu się z wyzwaniami, jakie wiążą się z realizacją tematyki migracyjnej i uchodźczej w szkole, opisuje koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Gotowe scenariusze na lekcje za kliknięciem myszki
Szukasz pomysłu na to jak poruszać tematykę migracyjną za zajęciach z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii i biologii? A może prowadzisz w szkole etykę, godzinę wychowawczą czy plastykę i chcesz „gotowca” na czterdziestominutową lekcję? Wejdź na stronę www.migracje.ceo.org.pl i sięgnij po gotowy scenariusz włączający tematykę migracyjna do wybranego przedmiotu zgodnie z podstawą programową. Sprawdź swoim eksperckim okiem czy materiał zainteresuje młodzież z Twojej szkoły. Dotychczas na stronie internetowej projektu pojawiło się ponad 40 scenariuszy przedmiotowych, które są posegregowane według przedmiotów. Autorzy opracowanych materiałów są nauczycielami ze szkół z całej Polski. Prześcigają się w pomysłowości na zaprezentowanie w ciekawy sposób młodym kwestii uchodźczej z różnych perspektyw, również osób z doświadczeniem migracyjnym.

Czy Adam Mickiewicz miał rację?
Polski poeta romantyczny podobno wypowiedział kiedyś słowa: Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa. Ciekawe czy tym samym przewidział, że rozmawianie i słuchanie siebie nawzajem będzie wyzwaniem dla dzisiejszych społeczeństw?

Podejmij wyzwanie i dołącz do projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”. Wesprzyj młodzież w zdobywaniu wiedzy o migracjach i tworzeniu przestrzeni do rozmów pełnych szacunku.

Rekrutacja do programu trwa do 25 lutego. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.migracje.ceo.org.pl.


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Zapraszamy na konferencję prasową VIII Dni Kultury Żydowskiej ADLOJADA 2019, które odbędą się między 4 a 9 marca 2019 roku pod hasłem KULTURA I MEDIA. Spotkanie, podczas którego zaprezentowany zostanie szczegółowy program festiwalu, odbędzie się w poniedziałek, 25 lutego 2019 roku o godzinie 11.00 w sali konferencyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych przy ul. Staromłyńskiej 27. Zapraszam dziennikarzy i fotoreporterów ■ W Urzędzie Miasta odbyły się zwołane przez prezydenta konsultacje społeczne w sprawie zmiany granic jednostki pomocniczej miasta, jaką jest Dzielnica Uzdrowiskowa. Radni usłyszeli o pomysłach, które mogą budzić niepokój. Urzędnicy wykazywali się dużą powściągliwością przy udzielaniu odpowiedzi ■ W wyniku otwartego i konkurencyjnego naboru na stanowisko – Kierownik portu jachtowego, nie wpłynęła żadna oferta spełniająca wymagania formalne. Na powyższe stanowisko zostanie ogłoszony kolejny nabór ■ W związku z żałobą narodową, Gala Nagrody Prezydenta Miasta Świnoujście TRYTON 2018 odbędzie się w sobotę o godzinie 19.00. Miejsce pozostaje bez zmian – hotel Radisson Blu ■ „14” pensja dla wybranych, czyli Prezydent przyznał nagrody, bo… chciał? Cztery nagrody uznaniowe dostali w grudniu ubiegłego roku zastępcy prezydenta Świnoujścia, skarbnik miasta i sekretarz. Łącznie na kwotę ponad 27 tysięcy złotych. Odpowiedź Hanny Lachowskiej w sprawie uzasadnienia dla tak hojnych wyróżnień to… Najlepiej sami zobaczcie! W grudniu ubiegłego roku prezydent Janusz Żmurkiewicz przyznał nagrody uznaniowe czworgu pracowników Urzędu Miasta. Najwięcej, bo 7813 złotych dostała I zastępca prezydenta Barbara Michalska, II zastępca prezydenta Paweł Sujka – 6511 złotych. Skarbnik miasta Iwona Górecka-Sęczek – 7162 złotych, a sekretarz miasta Iwona Szkopińska – 5860 złotych ■ 15-letni wrocławianin został zaatakowany i pobity na ulicy. Zdarzenie rozegrało się na ulicy Grunwaldzkiej, na odcinku między PEC-em a C.H.Uznam. Kilkuosobowa grupa nastolatków najpierw zaczepiała, potem pobiła 15-latka. W piątek przed godziną 19.00 policja została wezwana do ulicznego pobicia. Radiowóz przyjechał na sygnale. Na miejscu policjanci zastali 15-latka pochodzącego z Wrocławia, który zgłosił, że został uderzony przez agresywnego nastolatka. Przyjechała również karetka, która odwiozła poszkodowanego chłopaka do szpitala. Tak jednak okazało się, że nie odniósł on poważniejszych obrażeń ■ Od 6 lutego do końca miesiąca obowiązuje zmiana organizacji ruchu na ulicy Barlickiego, na odcinku od przejazdu kolejowego przy straży pożarnej do wiaduktu OT Port. Ruch pojazdów będzie odbywał się tam wahadłowo, odcinkami, które będą przesuwane w miarę postępu robót. Zmiana organizacji ruchu jest związana z przygotowaniami do przebudowy ulicy Barlickiego i budowy wzdłuż niej ścieżki rowerowej. To zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ■ Czy autobusy UBB wjadą na polską część wyspy Uznam? Komisja Europejska uruchomiła wobec Polski procedurę naruszenia unijnego prawa. Chodzi o dostęp do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Czy tę historię mogły wywołać zdarzenia ze Świnoujścia z 2017 roku? ■ Pracownicy żeglugi martwią się o prom „Karsibór IV” ■ Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2019-2021 został, bez dyskusji na sesji przyjęty przez radnych. Projekt był wcześniej szeroko omawiany podczas posiedzeń stałych komisji Rady przez Gabrielę Poniedziałek-Petruk dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie ■