POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [13.06.2017, 17:28:10] • Polska

Jak ćwiczyć z przedszkolakiem? Znana blogerka radzi

Jak ćwiczyć z przedszkolakiem? Znana blogerka radzi

fot. Organizator

Ten tekst jest dla Ciebie niezależnie od tego czy Twoje dziecko jest wulkanem energii, czy raczej woli leniuchować na kanapie. Dlaczego aktywność fizyczna jest w tym wieku kluczowa i jakie rodzaje ćwiczeń są idealne dla przedszkolaka - tłumaczy Aleksandra Różnowska, znana także jako „SportsMama” blogerka, trenerka personalna, autorka programów ćwiczeń dla aktywnych mam oraz książki „SportsMama - wróć do formy w 12 tygodni po porodzie”.

W erze internetu oraz multimedialnych gadżetów większość przedszkolaków spędza wolny czas głównie na oglądaniu bajek lub graniu w gry. Rodzice z powodu natłoku obowiązków czy też zwykłego zmęczenia często zapominają o tym, że aktywność fizyczna jest w tym wieku najważniejsza. Zamiast zachęcać dzieci do ruchu, cieszymy się chwilą spokoju, gdy maluch siedzi wpatrzony w ekran. Niestety, może to prowadzić do poważnych konsekwencji dla zdrowia fizycznego oraz psychicznego w przyszłości.

Rodzicu, bądź odpowiedzialny
Od chwili urodzenia jednym z głównych przejawów życia człowieka jest ruch. W przypadku maluchów jest on czynnikiem regulującym procesy organiczne. Aktywność wzmacnia organizm, kształtuje i usprawnia wszystkie jego układy (mięśniowo-ruchowy, nerwowy, wegetatywny, dokrewny), wywierając wpływ na ich budowę oraz dobre funkcjonowanie. Dzięki temu aktywne dzieci zazwyczaj nie mają problemów z prawidłowym rozwojem oraz postawą ciała.
Odpowiedzialność za kształtowanie ciała oraz budowanie nawyku aktywności przedszkolaka spada na rodziców. To my powinniśmy być na tyle wyedukowani, by wiedzieć, że bez odpowiedniej dawki ruchu dziecko nie zbuduje mięśni, co powoduje problemy z kondycją i kręgosłupem. Musimy uświadomić sobie, że maluch, któremu brakuje ruchu, może mieć wiele problemów ze zdrowiem w przyszłości.

Ruch to przyjemność
Bardzo ważnym aspektem aktywności przedszkolaka jest posiadanie wzoru do naśladowania. Jeśli rodzic jest aktywny i zdrowo się odżywia, to dziecko będzie w naturalny sposób uczyło się jego przyzwyczajeń. Wykorzystajmy ten ważny i szczególny czas dzieciństwa na zbudowanie nawyków, które z czasem będą procentować. Nie bez powodu mówi się, że dziecko jest lustrzanym odbiciem rodzica.

Powinniśmy również pamiętać, że ruch ma być przyjemnością, a nie utrapieniem czy obowiązkiem, by dziecko nie zraziło się do ćwiczeń i nie kojarzyło ich z przymusem. Nasz przedszkolak ma naturalną i nieposkromioną potrzebę ruchu. Jest jak „żywe srebro”: biega, skacze i pokonuje różne przeszkody. Ruch jest dla niego źródłem radości i pozytywnych emocji, a także dodaje mnóstwa życiowej energii.

Godzina dla zdrowia
Dziecko w tym wieku powinno podejmować aktywność fizyczną codziennie co najmniej przez godzinę. W ten sposób wyposażamy je w zasób sprawności i zaufania we własne siły, dzięki czemu będzie zaradne i samodzielne. Umiejętność szybkiego i zwinnego biegania, doskonalenie skoków, rzutów, chwytania, celowania i pokonywania przeszkód jest zawsze podstawą do nawiązywania i pielęgnowania relacji z rówieśnikami, ale scala też więzi z rodzicami i opiekunami. Uprawianie sportu w młodości buduje pozytywne nawyki, które będą sprzyjały zachowaniu zdrowego stylu życia w późniejszych latach. Bo przecież czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.
Jeżeli chodzi o samą aktywność i jej rodzaje, to nie ma jednego przepisu na to, jak powinno się ćwiczyć z przedszkolakiem. Dziecko w tym wieku interesuje się różnymi rzeczami i szybko przechodzi z jednej zabawy w drugą. Szukajmy więc takich form aktywności, które będą sprawiały mu radość. Na pewno sprawdzą się rower lub hulajnoga, gra w piłkę, spacer, wyjście na plac zabaw czy basen. Ważne jest, by rodzic uczestniczył we wszystkich tych zabawach. To motywuje i zachęca malucha do podejmowania coraz trudniejszych wyzwań, bo przecież będzie mu bardzo zależało na dorównaniu mamie czy tacie. Dobry przykład przynosi najlepsze rezultaty. Pamiętajmy też o chwaleniu pociechy za każdy najdrobniejszy sukces.

Jeżeli brakuje Wam pomysłów na aktywną zabawę, nie bójcie się szukać podpowiedzi. Świadomość rodziców jest coraz większa, między innymi dzięki akcjom promującym aktywność fizyczną wśród najmłodszych. W tym miejscu zachęcam do śledzenia akcji „Rusz się z Kubusiem!”, której zostałam ekspertką. Z marką Kubuś grają również piłkarze: Kamil Grosicki, Michał Pazdan, Bartosz Kapustka i Kamil Glik, a także znane sportowe mamy - Monika Pyrek i Daria Kabała-Malarz. Wszyscy wspólnie zachęcamy dzieci do ruchu. Dodatkowo specjalnie dla aktywnych dzieci marka Kubuś przygotowała witaminową wodę smakową Waterrr Sport z wizerunkiem wspomnianych wcześniej piłkarzy na etykietach, która idealnie sprawdzi się na treningu czy podczas aktywnej zabawy.

Jak ćwiczyć z przedszkolakiem?
Wszystkie formy ruchu należy różnicować. Raz postawmy na marsz czy bieg, innym razem wybierzmy zabawy z piłką, a jeszcze innym skakanie i zabawy w grupie. Wspierajmy dziecko w podejmowaniu każdej aktywności fizycznej. To dzięki naszemu zaangażowaniu dziecko będzie czerpać radość ze wspólnie spędzonych chwil.

Na koniec mała ściągawka dla wszystkich rodziców, czyli siedem sposobów na aktywną zabawę z przedszkolakiem, z których korzystam planując zabawę z moim 4-letnim Tymkiem:
1. Jazda na rowerze lub hulajnodze - kształtuje mięśnie nóg i brzucha, poprawia układ oddychania i krążenia. Uczy koncentracji i skupiania uwagi na tym, co dzieje się dookoła z jednoczesnym opanowaniem rowerka. Pozwala również doskonalić równowagę i koordynację ruchową.
2. Gra w piłkę nożną - rozwija mięśnie nóg i rąk, poprawia zręczność, gibkość oraz koncentrację. Poprawia koordynację i kształtuje kondycję malucha. Uczy współzawodnictwa, radości ze zwycięstw i radzenia sobie z porażkami.
3. Basen - rozwija układy oddechowy, mięśniowy i krążenia. Wzmacnia mięśnie, poprawia pozycję ciała. Jest wskazany dla maluchów ze skrzywieniami kręgosłupa.
4. Sztuki walki - karate czy judo to sporty, które kształtują całe ciało i poprawiają kondycję, ale przede wszystkim to trening dla umysłu. Dzięki niemu maluch uczy się kontroli nad emocjami.
5. Ćwiczenia przy muzyce - głównym celem takich ćwiczeń jest podniesienie sprawności fizycznej, rozwijanie wrażliwości na piękno i estetykę ruchu oraz zaspokojenie potrzeb ruchowych dzieci.
6. Zabawy na placu zabaw - dzięki wspólnym gonitwom, wspinaniu się po drabinkach czy zabawie na huśtawkach dzieci uczą się od siebie wielu nowych rzeczy.
7. Treningi z rodzicami w domu - wiele różnych ćwiczeń można przemycić przy okazji prozaicznych zabaw domowych. Zwykłe sprzątanie pokoju można urozmaicić o skoki, pompki czy przysiady, które wzmocnią mięśnie i poprawią kondycję malucha. Z dzieckiem można też grać w berka, chowanego czy udawać różnego rodzaju zwierzęta, tak jak ja robię z Tymkiem. Przykład? Zapraszam: youtu.be/OGLmBB3zhHw

Najważniejszą kwestią w ćwiczeniach z przedszkolakiem są obecność i zaangażowanie rodzica oraz obserwacja czy dana aktywność podoba się maluchowi. Pamiętajmy też o pochwałach, które wzmacniają pewność siebie naszych pociech. Nie bójmy się również sięgać po wiedzę i wsparcie ekspertów. Ze swojej strony zachęcam do śledzenia akcji „Rusz się z Kubusiem!”, w której uczestniczę, wspierając mamy praktycznymi poradami.

Mateusz Brzeźniak


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Przed zamieszczeniem komentarza zapoznaj się z regulaminem.

 
Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ W niedzielę 22 pażdziernika przeprowadzona zostanie kolejna edycja „15”Złotej Jesieni , biegu zaliczanego do klasyfikacji Międzynarodowej Ligii Biegowej Klubu Biegacza Jogging . Zapisy od 11.00 , start o 12.00 spod szałasu nad Jeziorem Wolgastsee. Trasa wiedzie wokół jeziora ( 4 pętle po 3.750m każda ) . Szczegóły w regulaminie na www.jogging.republika.pl ■
■ Na cmentarzu stanęła tablica smoleńska! ■ Dotyczy utrudnień w ruchu na ul. Białoruskiej w Świnoujściu. W dniach od 17 października 2017 do 2 grudnia 2017 roku, w związku z prowadzonymi pracami drogowymi, wyłączona z ruchu zostaje ul. Białoruska, na odcinku od ulicy Sosnowej do ul. Norweskiej. Dojazd do posesji zostanie zapewniony. ■ We wtorek 17. października 2017 r. o godzinie 18.00 nastąpi próba nowej iluminacji budynku Muzeum Rybołówstwa Morskiego. Zapraszamy mieszkańców i gości, abyśmy wspólnie ocenili i zdecydowali, czy tak właśnie może wyglądać oświetlenie elewacji tego obiektu ■ Czarna teczka Żmurkiewicza wyparowała? W co gra Żmurkiewicz z Agatowską? ■ Na razie nie ma chętnych do budowy parkingu wielopoziomowego w centrum ■ Flota Świnoujście pokonała Białych Sądów 4-1 (2-1) ■ Znaleziono kartę bankomatową banku bgz bnp paribas. Na karcie jest nazwisko pani Sylwi. Właścicielka może się zgłosić po kartę pod numer 884077722 ■ Potrącenie na ulicy Grunwaldzkiej, 69- letni mężczyzna wpadł pod koła samochodu dostawczego ■ Mężczyzna pobił pracownicę MOPR-u! Kobieta trafiła do szpitala! ■ Dostojnie i z gracją, jak przystało na morskiego szlachcica, tuż przed północą z piątku na sobotę żaglowiec „Kapitan Borchardt” pojawił się na wodach świnoujskiego portu. Cumy podjął pracownik Mariny Północnej. „Borchardta" przyprowadził do Świnoujścia jeden z legendarnych kapitanów, który do dziś pełni czynną służbę w polskiej flocie – kpt ż.w. Ziemowit Barański. Zanim wyruszy w dalszą drogę, żaglowiec pozostanie przy kei Mariny Północnej przez najbliższe trzy, może cztery dni ■ W środę, około godziny 17:30 w okolicy skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej z Karsiborską zgubiono telefon samsung galaxy j-3. Znalazca proszony jest o kontakt z numerem telefonu 661 -656-404 ■ Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Strategię Realizacji Problemów Społecznych dla miasta Świnoujścia. Strategia obowiązywać będzie w latach 2017 -20126 ■ Prezydent Żmurkiewicz: Między starą promenadą na promenadą na wydmie zamierzamy wybudować jeszcze jeden ciąg spacerowy, tzw. "promenadę słońca". Handlujący dotychczas w tym ciągu beda mogli tam handlować najprawdopodobniej do końca przyszłego sezonu. ■