POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Wtorek [14.03.2017, 10:12:19] • Polska

Wiosenne porządki w menu

Wiosenne porządki w menu

fot. Organizator

Coraz dłuższe dni, wyższa temperatura i więcej słońca. Upragniona wiosna zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią może warto pokusić się o… odświeżenie codziennego menu! Po mroźnej i ponurej zimie, przeanalizujmy dotychczasowy jadłospis i sprawdźmy, jakie zmiany można wprowadzić do jadłospisu, aby zdrowo przywitać wiosnę.

Teorię znamy wszyscy. O ile mamy świadomość, że składniki naszej diety powinny być świeże oraz pełne witamin i elementów dostarczających energii, to nie zawsze wiemy co i jak wpleść do codziennego jadłospisu. Najważniejsze wydaje się więc zdobycie wiedzy, jak ułożyć i urozmaicić menu, aby stało się zarówno zdrowe, jak i wystarczająco treściwe.

Korzystaj z sezonu
Wiosna to dobry czas na skorzystanie z sezonowych darów natury. Nie tylko dadzą nam zastrzyk energii po monotonnej zimie, ale także wyposażą w moc cennych witamin. Sięgnijmy więc po młode, barwne… nowalijki! To oczywiście wiosenne warzywa, które nabędziemy po raz pierwszy w nowym roku. Kolorowe, soczyste i przede wszystkim zdrowe. Najpopularniejsze z nich to rzodkiew, ogórki gruntowe, pomidory, koper, szczypior, botwinka czy kiełki. Świeże i wyrwane prosto z gruntu wcale nie są tak trudne do zdobycia. Oprócz tradycyjnych zakupów w warzywniaku, można by się pokusić także o… własną domową uprawę. Czy jest coś lepszego niż wzbogacenie dania składnikami wyhodowanymi samodzielnie? Wiosna to właśnie okres, w którym na kuchennym parapecie możemy sadzić zarówno zioła, jak i niektóre warzywa. Łatwo więc przyjdzie nam patrzeć, jak rośnie np. majeranek, rozmaryn czy melisa. Wystarczy zakupić odpowiednie nasiona, wysiać w małych doniczkach ustawionych w nasłonecznionym miejscu i regularnie podlewać. Poszerzając naszą mini uprawę, posadźmy także łatwą w hodowli sałatę lub cebulę. Tutaj schemat jest podobny. Nasionka sałaty należy ułożyć w żyznej ziemi i podobnie jak zioła, stale nawadniać. Nie potrzebuje ona zbytniej uwagi, a już po 4 tygodniach jej młode listki możemy ułożyć na kanapce! Z kolei małą dymkę cebuli sadzimy w podłużnej doniczce. Nawadniamy i odchwaszczamy co jakiś czas, aby następnie podziwiać długie, zielone pędy szczypiorku. Kuchenny „ogródek” to nie tylko źródło własnych, zdrowych składników, które możemy włączyć do diety, ale także… niemała satysfakcja!

Im lżej, tym lepiej
Rozgrzewające i sycące składniki niech więc czym prędzej odejdą w zimowy sen. Teraz czas na szybkie odchudzenie menu! Niskokaloryczne warzywa i owoce to absolutna podstawa! Warto więc pomiędzy posiłkami (lub jako dodatek do dania) przygotować zestaw świeżych i kolorowych jarzyn - najlepiej surowych. Sprawdzą się pokrojone np. w kostkę, tworząc lekki mix lub w formie warzywno-owocowego koktajlu. Dobrym pomysłem będzie również podanie ich jako składników wiosennej sałatki. W obu przypadkach dodadzą potrzebnej nam energii i witamin, a także rozbudzą apetyt, bez zbędnego „zapychania” się jedzeniem. – Przygotowując lekką sałatkę warzywną warto wzbogacić ją czymś co podkreśli jej smak np. dodając orzechy, suszoną żurawinę lub ser żółty. Aby posiłek był bardziej pożywny i zaspokoił nasz głód na dłużej, najlepiej wybrać wariant trzeci. Ser żółty, jako kaloryczny składnik sałatki, dostarczy energii na resztę dnia, a także przełamie smak lekko śmietankową nutą. Jako dodatek do warzyw najlepiej będzie komponował się w formie cienkich plastrów ułożonych na wierzchu sałatki. Pamiętajmy więc, aby wybrać taki, który charakteryzuje się sprężystym i elastycznym miąższem, np. Aldamer MSM Mońki – radzi Ewa Polińska, ekspert Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej MSM Mońki. Główne dania również powinny być lekkie. Postaw więc na chude mięso i ryby, niskotłuszczowy nabiał oraz sypkie kasze i ryż. A skoro barwna wiosna już zagląda do okien, wprowadźmy ją także na talerzach, dobierając jak najwięcej kolorowych składników - ożywisz nie tylko siebie, ale także kubki smakowe!

Postaw na soki i koktajle
Pierwsze wiosenne podrygi to także czas większej aktywności fizycznej. Często właśnie w tym okresie rozpoczynamy różnego rodzaju ćwiczenia, które mają nam pomóc w osiągnięciu upragnionej sylwetki na lato. Pogoda sprzyja, więc chętnie spędzamy czas na świeżym powietrzu spacerując, biegając czy jeżdżąc na rowerze. Tym razem wracając do domu raczej sięgniemy po chłodny i orzeźwiający napój, niż rozgrzewającą herbatę. Dobrym rozwiązaniem będzie oczywiście woda bogata w sole mineralne, ale także soki i koktajle. Idealnie sprawdzą się tutaj te z udziałem warzyw i owoców – to prawdziwe bomby witaminowe! Co ciekawe, kombinacji jakie możemy z nich stworzyć jest mnóstwo. Jeśli decydujemy się na soki, postawmy na te świeżo wyciskane np. z młodej marchwi i jabłka lub bardziej cytrusowy, idealny na rozbudzenie i wzmocnienie odporności - mix pomarańczy, cytryny i grejpfruta. Z kolei koktajle, jako sycąca alternatywa dla niezdrowych przekąsek powinny na dobre zagościć w nowym, wiosennym menu. Nie tylko dodają energii, przemycają cenne witaminy, ale także oczyszczają organizm ze zgromadzonych w nim toksyn. Aby np. pozbyć się dokuczliwego stresu zacząć możemy od spróbowania połączenia ogórka, garści orzechów włoskich, koperku i odrobiny melisy, natomiast mix jarmużu, jabłka, banana i mleka, uleczy niejedną dolegliwość i pomoże w walce z anemią.
Wiosenne porządki, jakie chcemy zaprowadzić w naszej diecie wcale nie muszą być trudne. Wystarczy odrobina chęci i kreatywności, a na talerzu znajdziemy same pyszne i zdrowe składniki. Aby zachęcić do pierwszych, wiosennych zmian w menu, proponujemy skorzystać z przepisu na wiosenną sałatkę z żółtym serem!

Wiosenne porządki w menu

fot. Organizator

Więcej kulinarnych inspiracji i porad znajdziesz na www.msm-monki.pl

Wiosenna sałatka z żółtym serem
Składniki:
- 5 pomidorków koktajlowych
- 7 liści młodej sałaty karbowanej (np. typu lollo bianco)
- 100 g sera Gouda MSM Mońki w bloku
- łyżka oliwy z oliwek
- pęczek młodego szczypiorku
- świeżo mielony czarny pieprz
- sól
Wykonanie:
Wszystkie warzywa dokładnie umyć i osuszyć. Pomidorki przekroić na pół, szczypiorek posiekać w drobne kilkumilimetrowe paseczki, natomiast ser pokroić w małe, równe kostki. Średniej wielkości miskę wyłożyć liśćmi sałaty, dodać pomidory oraz ser. Całość przyprawić według uznania i lekko wymieszać od spodu. Na koniec posypać świeżym szczypiorkiem oraz przed podaniem skropić oliwą z oliwek.
Sałatkę można wzbogacić ulubionym dressingiem.
Smacznego!


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ ODKRYJ LOGOS Zapraszamy Na spotkanie rekrutacyjne do Klas Szkoły Podstawowej oraz Liceum 29.05.2018 (wtorek) godz.17.00, ul. Grunwaldzka 47 ■ Do świnoujskiego portu wszedł jeden z trzech największych żaglowców świata Kruzensztern. W Świnoujściu będzie do poniedziałku włącznie. Jednostka zacumowana będzie przy nabrzeżu Władysława IV (koło Kapitanatu Portu). Godziny bezpłatnego zwiedzania: 25. V (piątek) 14.00 - 20.00 26. V (sobota) 10.00 - 19.00 27. V (niedziela) 10.00 - 19.00 28. V (poniedziałek) 10.00 - 12.00 ■
■ 25.05 przy wejściu na plaże (pierwsze wejście na wschód od głównego) lub na plaży zgubiono iPhone czarnego w okładce. Proszę znalazce o kontakt pod tel 0048 783736099 lub 0049 17624948800 dziękuje ■ XI Festyn Rodzinny w Forcie Anioła już w niedzielę Zapraszamy Dzieci, Rodziców i Opiekunów, już w najbliższą niedzielę (27 maja 2018) o godz. 12.00 – 15.00 na XI Festyn Rodzinny z okazji Dnia Dziecka w FORCIE ANIOŁA ■ Świnoujście: Jak informuje Małgorzata Kapalan, zmarły jest już po sekcji zwłok, wykryto u niego malarię. Potwierdziła również, że zmarły miał krwotok z górnych dróg oddechowych ■ Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Szczecinie apeluje o ostrożne i rozważne zachowywanie się podczas majowego wypoczynku na terenach leśnych. Od kilkunastu dni występuje bardzo duże zagrożenie pożarowe w lasach oraz prognozy pogody zapowiadające kolejne upalne dni. Tylko we wtorek miało miejsc 5 pożarów lasu o łącznej powierzchni ok. 1,5 ha. Mimo to leśnicy zapraszają do lasu wszystkich tych, którzy szukają wypoczynku, przypominając jednocześnie, że w na terenach leśnych i śródleśnych zabronione jest używanie otwartego ognia, rozpalania ognisk, grilli oraz palenia tytoniu. Co może spowodować pożar? Niedopałek papierosa, niesprawny samochód czy samozapłon. Na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie od początku roku miało miejsce 112 pożarów lasu na łącznej powierzchni ponad 13 ha. Koszt odnowienia jednego hektara spalonej powierzchni leśnej przekracza 10 tys. zł. ■ Rada Miasta zatwierdziła sprawozdanie prezydenta Świnoujścia i udzieliła mu absolutorium z tytułu wykonania budżetu miasta w roku 2017.■ Skarbnik Miasta Iwona Górecka-Sęczek: "Rok budżetowy kończy się w Świnoujściu nadwyżką wysokości 103 milionów złotych.Odkąd pracuję w urzędzie z taka wysoką nadwyżką nie mieliśmy jeszcze do czynienia" ■ Poszukiwania kobiety zakończyły się pomyślnie; została ona przewieziona do szpitala - informuje asp. szt. Beata Olszewska oficer prasowy KMP w Świnpoujściu ■