░ Szukasz pracownika ze Wschodu Rosja, Ukraina, Białoruś? Agencja zatrudnienia Rexstass zaprasza do kontaktu mail: biuro@rexstass.eu lub tel. +48 883 533 565 ul. Zielonogórska 32, Szczecin. www.rexstass.eu ░

POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [12.03.2017, 12:39:46] • Polska

5 sposobów na wiosenne przesilenie

5 sposobów na wiosenne przesilenie

fot. Organizator

Mimo kalendarzowej zimy, zachęcamy, by powoli myśleć już o wiośnie - o tym, jak sprawić, aby czas przejścia pomiędzy dwoma sezonami był jak najłagodniejszy. Brak słońca, dieta uboga w cenne dla organizmu minerały, brak witamin – to wszystko powoduje, że organizmowi ciężko dostosować się do zmian, które niesie za sobą kolejna pora roku, dlatego nie dla wszystkich nadejście wiosny oznacza zastrzyk energii i chęć do działania. Niektórzy odczuwają w tym okresie osłabienie, brak koncentracji i senność. Podpowiadamy, jak skutecznie radzić sobie z wiosennym przesileniem i cieszyć się zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem.

1. Wiosenne porządki w diecie

Aby zwalczyć skutki wiosennego przesilenia, należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się swojej diecie i zastanowić, czy dostarczamy organizmowi produktów, które zawierają elementy cenne dla zdrowia. Różnorodna i zbilansowana dieta to klucz do zdrowia, dobrego samopoczucia oraz budowania odporności. W ustaleniu, jak powinna wyglądać zdrowa dieta i z jakich produktów powinna się składać, pomogą nam zasady ujęte w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opublikowanej w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). Zgodnie z założeniami piramidy, należy spożywać 4-5 posiłków dziennie o regularnych porach (w odstępach czasowych ok. 3-4 h).

PAMIĘTAJ O ŚNIADANIU!
Śniadanie, to najważniejszy posiłek. Dobrze skomponowane wpłynie na funkcjonowanie organizmu podczas całego dnia. O wysokiej jakości śniadania decyduje m.in. zawartość produktów zbożowych i mlecznych oraz owoców i warzyw. Jak mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia: ,,Często nie jemy pełnowartościowych śniadań ze względu na brak czasu, dlatego zazwyczaj składa się ono z kanapki lub kubka kawy. Ważne jednak, aby nie rezygnować z porcji witamin do śniadania. Należy pamiętać o porcji warzyw i owoców. Szybkim i łatwym rozwiązaniem może być także szklanka (200 ml) soku pomarańczowego, który jest cennym źródłem witaminy C. Taka porcja zabezpiecza ok. 50 – 60% jej dziennego zapotrzebowania. Pamiętajmy, że sok to owoc lub warzywo w płynie, który może stanowić jedną z 5 porcji warzyw i owoców dziennie.”

Podstawą codziennej diety powinny być owoce i warzywa. Kolejną ważną grupą są produkty zbożowe, szczególnie pełnoziarniste. W naszym menu nie powinno zabraknąć też produktów mlecznych. Należy ograniczyć spożywanie mięsa, szczególnie czerwonego, jeść więcej ryb i jaj. Tłuszcze zwierzęce należy zastąpić olejami roślinnymi. Co więcej, słodycze warto zastąpić orzechami, a sól zamieni
na zioła. Należy również pamiętać o nawodnieniu organizmu oraz aktywności fizycznej.

2. Kolorowe menu

Dlaczego warzywa i owoce powinny dominować w naszym menu? Warzywa, owoce i produkty z nich pochodzące, takie jak na przykład 100% sok są źródłem cennych dla zdrowia witamin oraz mikro- i makroelementów, a także substancji o działaniu antyoksydacyjnym. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) należy spożywać około 400 g warzyw i owoców dziennie podzielonych na 5 porcji. Powinny one stanowić część każdego posiłku, które spożywamy w ciągu dnia. Jedna z porcji warzyw i owoców, może być zastąpiona przez sok owocowy lub warzywny. Zarówno soki świeże jednodniowe, jak i te pasteryzowane z dłuższym terminem przydatności do spożycia, to pełnowartościowe produkty. Soki w kartonach nie odstają pod względem zawartości witamin i składników odżywczych od innych rodzajów soków, co więcej pasteryzacja, jak pokazują nowe wyniki badań, może zwiększać biodostępność niektórych fitoskładników, jak np. beta-kryptoksantyny, obecnej w soku pomarańczowym i mandarynkowym1.

Przykładów prozdrowotnych właściwości warzyw, owoców i soków jest wiele – jak mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia: ,,Warzywa i owoce są źródłem składników mineralnych. Zawierają również związki polifenolowe chroniące organizm przed wpływem wolnych rodników. Dobrym przykładem mogą być jabłka i sok jabłkowy: jedząc jedno średniej wielkości (ok. 200 g) jabłko dziennie lub pijąc szklankę soku jabłkowego można zapewnić aż 220 mg potasu i od 50 do 100 mg polifenoli. Innym przykładem może być sok pomarańczowy, który jak udowodniono w badaniach, dzięki zawartości działających antyoksydacyjnie karotenoidów i flawonoidów, może wspierać obniżenie stresu oksydacyjnego oraz stanów zapalnych2. Warto jeszcze dodać, że sok pomarańczowy zawiera wcześniej wspomnianą witaminę C, która pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, a co szczególnie ważne w zwalczaniu skutków przesilenia, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia”.

3. Rusz się!
Regularna aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na zdrowie, a tym samym na jakość życia. Dzięki regularnemu ruchowi usprawniamy pracę układu odpornościowego, redukujemy masę tkanki tłuszczowej, poprawiamy tężyznę fizyczną oraz pozytywnie wpływamy na ogólne samopoczucie. Zatem jeśli chcesz uniknąć wiosennego zmęczenia, ruszaj się! Pamiętaj, że najważniejsza jest regularność, a ruch to nie tylko przebiegnięte kilometry czy siłownia. Jeśli treningi na siłowni i biegi wydają ci się nudne lub za trudne, to poszukaj alternatywy dla siebie. Można zapisać się na taniec, jeździć na rolkach lub po prostu chodzić na spacery. Jak podaje Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), najwięcej korzyści dla zdrowia można osiągnąć przez uprawianie aktywności fizycznej przez co najmniej 30 minut każdego dnia.3 Codzienne sytuacje przysparzają nam wielu okazji na zwiększenie ruchu, można na przykład korzystać z tradycyjnych schodów zamiast windy lub wracając do domu autobusem czy metrem wysiąść jeden przystanek wcześniej i szybkim marszem przejść dłuższy kawałek drogi.

4. Wysypiaj się


Regularny sen ma duże znaczenie dla zdrowia fizycznego, zachowania dobrej kondycji oraz dla naszego samopoczucia, pozwala on bowiem na regenerację i nabranie sił, dlatego tak ważne jest, aby przesypiać zalecane dla dorosłego człowieka 7-9 godzin dziennie4. Warto również zadbać o higienę snu. Należy pamiętać o dopasowaniu temperatury w sypialni – chwile przed snem wywietrzyć miejsce, w którym będziemy spali, a także unikać najadania się na noc. Warto zrezygnować z tłustych i ciężkostrawnych potraw na kolację oraz nie pić napojów pobudzających (kawa, mocna herbata). Dla higieny snu ważne jest również światło. Przebywanie w ciągu dnia w ciemnych pomieszczeniach, a wieczorem spędzanie długich godzin przed komputerem lub telewizorem zaburza rytm okołodobowy, czyli regularne zmiany w fizycznej i psychicznej aktywności człowieka, powstające w zależności od dnia i nocy. Na 3 godziny przed snem należy zrezygnować z korzystania z komputera lub oglądania telewizji. Światło niebieskie, czyli właśnie takie, które emitują ekrany, najsilniej hamuje uwalnianie melatoniny, a dla mózgu jest sygnałem początku dnia. Wieczorem należy używać światła o żółto-czerwonej barwie, gdyż jest ono charakterystyczne dla zachodu słońca.


5. Znajdź czas dla siebie


Kiedy czujemy się rozdrażnieni, zmęczeni, brak nam sił i motywacji, warto pomyśleć o rozwiązaniach, które pomogą nam się zrelaksować. Czas na odpoczynek jest równie ważny jak praca. Należy odpoczywać dla zachowania równowagi psychicznej i fizycznej. Gdy jesteśmy wypoczęci, jesteśmy bardziej wydajni i kreatywni. Warto każdego dnia znaleźć chociaż pół godziny dla samego siebie i poświęcić ten czas na czynności, które nie kojarzą się z pracą lub innymi obowiązkami. Pozwól sobie i swojemu mózgowi na odpoczynek. Odłącz się, zrób coś, co pozwoli Ci pozytywnie nastawić się do rozpoczynającego się dnia lub zapomnieć o problemach! Zamień komputer lub telewizor na książkę, zakupy w galerii, na spacer w parku lub wstań 15 minut wcześniej i bez pośpiechu wypij kawę lub zrób poranną gimnastykę. Poświęcając pół godziny dziennie na relaks, wyrabiamy nawyk efektywnego wypoczynku, a to dodaje nam energii i zwiększa naszą wydajność.

TWÓJ WIOSENNY PARASOL

1. 5 POSIŁKÓW DZIENNIE

2. 400 GRAM OWOCÓW I WARZYW DZIENNIE PODZIELONYCH NA 5 PORCJI,
JEDNĄ Z PORCJI MOŻE BYĆ SZKLANKA SOKU!

3. MINIMUM 30 MINUT RUCHU W CIĄGU DNIA

4. 7-9 GODZIN ZDROWEGO SNU

5. MINIMUM 30 MINUT DZIENNIE TYLKO NA RELAKS
Więcej informacji na stronie: fruitjuicematters.eu (Polska wersja strony w przygotowaniu).

Anna Zawistowska
Junior Account Executive


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Przed zamieszczeniem komentarza zapoznaj się z regulaminem.

 
Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ W sobotę 26 maja przeprowadzona zostanie coroczna edycja Biegu Abstynenta .Zorganizowana będzie wspólnie przez Stowarzyszenie Trzeżwościowe HOL i Parkrun .Zawodnicy klasyfikowani będą jednocześnie w ramach parkrunu , jak i w ramach Biegu Abstynenta .Start o 09.00—trasa wiedzie alejkami Parku Zdrojowego ( 2 pętle po 2,5 km –łącznie 5 km. ).Do zdobycia puchary , medale i dyplomy ufundowane przez ST HOL ■
■ W najbliższą niedzielę, wszyscy biegamy. Start przy policji. Klub Orientacji Sportowej BNO Szczecina zaprasza wszystkich mieszkańców Świnoujścia i gości, bez względu na wiek, na wspólne biegi w Parku Zdrojowym. Biegamy w niedzielę od godziny 9.30 do 12.00. Biuro organizacyjne i start na parkingu przy komendzie policji przy ulicy Krzywoustego. Trasy przygotowane w zależności od wieku uczestników: od 1,5 do 4 kilometrów długości ■ Uwaga! Pożegnanie Zbigniewa Wodeckiego na falochronie odwołane! W związku z prośbą rodziny śp. Zbigniewa Wodeckiego odwołujemy piątkowe spotkanie na zachodnim falochronie, które miało być formą pożegnania Mistrza. Z szacunku do żałoby w jakiej pozostaje rodzina - poinformował prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej Piotr Piwowarczyk, organizator mającego się dziś odbyć muzycznego pożegnania Artysty ■ Już w niedzielę, Festyn Rodzinny na Forcie Anioła. Zapraszamy Dzieci, Rodziców i Opiekunów, już w najbliższą niedzielę (28.05.2017) o godz. 12.00 – 15.00 na X Festyn Rodzinny z okazji Dnia Dziecka na FORCIE ANIOŁA. Festyn od wielu lat organizowany społecznie przez członków Platformy Obywatelskiej powiat Świnoujście i ludzi dobrej woli ■ W dniu 26 maja 2017r. od godz. 8.00 do godz. 10.00, w związku z odbywającym się biegiem w ramach imprezy pn. „XVI Mistrzostwa Polski Skarbowców o Puchar Ministra Finansów” wyłączona z ruchu zostaje ul. Matejki na odcinku od ul. Wyspiańskiego do ul. Chopina. Objazd przedmiotowego odcinka nastąpi ulicą Wojska Polskiego, Moniuszki ■ Dziś Dzień Matki. Bądźmy blisko naszych Mam! niech nie czują się samotne! ■ Przyjęcie przez Radę Miasta uchwały w sprawie opinii o lokalizacji kasyna gry w Świnoujściu otworzyło drogę warszawskiej spółce do rozpoczęcia starań o wydanie koncesji na prowadzenie kasyna gry w Świnoujściu przy ulicy Chrobrego 10 ■ Janusz Karp dyrektor departamentu edukacji Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zadeklarował w imieniu swojego resortu przejęcie opieki i finansowanie Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Ministerstwo chce nie tylko utrzymywać szkołę ale także wprowadzać nowe kierunki kształcenia ■ Prezydent Janusz Żmurkiewicz: "Z przyczyn formalnych nadal nie możemy przystąpić do remontu / modernizacji ulicy Wojska Polskiego." ■ Prezydent Świnoujścia: "Do połowy czerwca zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy stałego połączenia tj. firmy, która zaprojektuje i wybuduje tunel pod Świną ■ We wtorkowy wieczór prezydent Janusz Żmurkiewicz spotkał się z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Rozmawiał – jak dowiedział się nasz portal – na tematy związane z rozwojem naszego miasta. We wtorek wieczorem w Świnoujściu gościł Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Z promu Bielik przesiadł się do służbowej skody Urzędu Miasta i odjechał razem z prezydentem Świnoujścia w stronę Basenu Północnego ■ Strażacy świętowali swój dzień! Były awanse i odznaczenia! Na co dzień ciężko pracują ratując życie innym. Strażacy bo o nich mowa, 23 maja obchodzili swój dzień. Z tej okazji w KM PSP na Warszowie odbyła się specjalna uroczystość. Były awanse, odznaczenia i nagrody. Przed KM PSP w Świnoujściu, przy ulicy Barlickiego pojawili się nie tylko najważniejsi tego dnia strażacy, ale także zaproszeni gości, wśród nich prezydent Janusz Żmurkiewicz oraz Komendant Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej, st. bryg. Jacek Staśkiewicz ■ W piątek przy wiatraku Świnoujście żegna Zbigniewa Wodeckiego! To tutaj zaczynał swoją karierę. W Świnoujściu odkryto jego talent. Tu rozpoczął swoją karierę i przez lata był wiernym sympatykiem miasta na wyspach, w którym odpoczywał, śpiewał i grał. Wielu mieszkańców miasta miało okazję spotkać go podczas spacerów po promenadzie. Dziś nie ma Go już wśród nas. Świnoujście pożegnają Zbigniewa Wodeckiego na swój sposób – Jego muzyką, przy zachodzącym słońcu i symbolu miasta Wiatraku. Na ten niezwykły, pożegnalny koncert zapraszamy w najbliższy piątek 26 maja 2017 o godz. 20.40 przy Wiatraku na falochronie zachodnim ■ W środę, 24.05 br. wielkie ćwiczenia służb w szpitalu miejskim! ■ Plac w centrum miasta jest doskonałym miejscem, aby zaprezentować się dużej liczbie odbiorców. Tak właśnie było w przypadku grupy teatralnej pod wodzą Jadwigi Widawskiej. Kolorowo ubrane dziewczęta tańczyły w rytm muzyki Michaela Jacksona. Wszystko wiąże się z promocją nowego spektaklu, który będzie można obejrzeć już wkrótce ■ Jerzy Bralczyk i Michał Ogórek znów odwiedzą Świnoujście! W imieniu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Stefana Flukowskiego w Świnoujściu serdecznie zapraszam na jedyne w swoim rodzaju spotkania językowe z udziałem: prof. Jerzego Bralczyka oraz red. Michała Ogórka ■ Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu serdecznie zaprasza na Obchody Dnia Strażaka w KM PSP ul. Norberta Barlickiego 18, które odbędą się 23 maja 2017 roku o godzinie 11.00 ■ 1 i 2 czerwca międzynarodowe ćwiczenia wojsk w Świnoujściu! BALTOPS 2017 – największe w tym roku międzynarodowe ćwiczenie na Bałtyku rozpoczyna się w Szczecinie i Świnoujściu. Do zachodniopomorskich portów w czwartek i piątek (1 i 2 czerwca) wejdzie ponad 40 okrętów wojennych z 14 państw. Trzy dni później okręty rozpoczną praktyczne manewry na morzu gdzie załogi przećwiczą prowadzenie międzynarodowej operacji. Polska Marynarka Wojenna skieruje do udziału w ćwiczeniu trałowce oraz okręty transportowo-minowe. Podczas pobytu w Szczecinie część okrętów udostępni swoje pokłady dla zwiedzających ■ Zakończenie manewrów Mare Aperto. Czernicki w Porcie Arbatax. Marynarze Polskiego Kontyngentu Wojskowego Czernicki zakończyli udział w międzynarodowych manewrach morskich u wybrzeży Sardynii ■ Joanna Agatowska, Jan Borowski, Zdzisław Merchelski i Andrzej Mrozek to skład komisji gospodarki morskiej Rady Miasta zatwierdzonej podczas dzisiejszej sesji nadzwyczajnej. Rada zdecydowała również, że pracom komisji przewodniczyć będzie radny Andrzej Mrozek ■