POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [12.03.2017, 12:39:46] • Polska

5 sposobów na wiosenne przesilenie

5 sposobów na wiosenne przesilenie

fot. Organizator

Mimo kalendarzowej zimy, zachęcamy, by powoli myśleć już o wiośnie - o tym, jak sprawić, aby czas przejścia pomiędzy dwoma sezonami był jak najłagodniejszy. Brak słońca, dieta uboga w cenne dla organizmu minerały, brak witamin – to wszystko powoduje, że organizmowi ciężko dostosować się do zmian, które niesie za sobą kolejna pora roku, dlatego nie dla wszystkich nadejście wiosny oznacza zastrzyk energii i chęć do działania. Niektórzy odczuwają w tym okresie osłabienie, brak koncentracji i senność. Podpowiadamy, jak skutecznie radzić sobie z wiosennym przesileniem i cieszyć się zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem.

1. Wiosenne porządki w diecie

Aby zwalczyć skutki wiosennego przesilenia, należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się swojej diecie i zastanowić, czy dostarczamy organizmowi produktów, które zawierają elementy cenne dla zdrowia. Różnorodna i zbilansowana dieta to klucz do zdrowia, dobrego samopoczucia oraz budowania odporności. W ustaleniu, jak powinna wyglądać zdrowa dieta i z jakich produktów powinna się składać, pomogą nam zasady ujęte w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opublikowanej w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ). Zgodnie z założeniami piramidy, należy spożywać 4-5 posiłków dziennie o regularnych porach (w odstępach czasowych ok. 3-4 h).

PAMIĘTAJ O ŚNIADANIU!
Śniadanie, to najważniejszy posiłek. Dobrze skomponowane wpłynie na funkcjonowanie organizmu podczas całego dnia. O wysokiej jakości śniadania decyduje m.in. zawartość produktów zbożowych i mlecznych oraz owoców i warzyw. Jak mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia: ,,Często nie jemy pełnowartościowych śniadań ze względu na brak czasu, dlatego zazwyczaj składa się ono z kanapki lub kubka kawy. Ważne jednak, aby nie rezygnować z porcji witamin do śniadania. Należy pamiętać o porcji warzyw i owoców. Szybkim i łatwym rozwiązaniem może być także szklanka (200 ml) soku pomarańczowego, który jest cennym źródłem witaminy C. Taka porcja zabezpiecza ok. 50 – 60% jej dziennego zapotrzebowania. Pamiętajmy, że sok to owoc lub warzywo w płynie, który może stanowić jedną z 5 porcji warzyw i owoców dziennie.”

Podstawą codziennej diety powinny być owoce i warzywa. Kolejną ważną grupą są produkty zbożowe, szczególnie pełnoziarniste. W naszym menu nie powinno zabraknąć też produktów mlecznych. Należy ograniczyć spożywanie mięsa, szczególnie czerwonego, jeść więcej ryb i jaj. Tłuszcze zwierzęce należy zastąpić olejami roślinnymi. Co więcej, słodycze warto zastąpić orzechami, a sól zamieni
na zioła. Należy również pamiętać o nawodnieniu organizmu oraz aktywności fizycznej.

2. Kolorowe menu

Dlaczego warzywa i owoce powinny dominować w naszym menu? Warzywa, owoce i produkty z nich pochodzące, takie jak na przykład 100% sok są źródłem cennych dla zdrowia witamin oraz mikro- i makroelementów, a także substancji o działaniu antyoksydacyjnym. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) należy spożywać około 400 g warzyw i owoców dziennie podzielonych na 5 porcji. Powinny one stanowić część każdego posiłku, które spożywamy w ciągu dnia. Jedna z porcji warzyw i owoców, może być zastąpiona przez sok owocowy lub warzywny. Zarówno soki świeże jednodniowe, jak i te pasteryzowane z dłuższym terminem przydatności do spożycia, to pełnowartościowe produkty. Soki w kartonach nie odstają pod względem zawartości witamin i składników odżywczych od innych rodzajów soków, co więcej pasteryzacja, jak pokazują nowe wyniki badań, może zwiększać biodostępność niektórych fitoskładników, jak np. beta-kryptoksantyny, obecnej w soku pomarańczowym i mandarynkowym1.

Przykładów prozdrowotnych właściwości warzyw, owoców i soków jest wiele – jak mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia: ,,Warzywa i owoce są źródłem składników mineralnych. Zawierają również związki polifenolowe chroniące organizm przed wpływem wolnych rodników. Dobrym przykładem mogą być jabłka i sok jabłkowy: jedząc jedno średniej wielkości (ok. 200 g) jabłko dziennie lub pijąc szklankę soku jabłkowego można zapewnić aż 220 mg potasu i od 50 do 100 mg polifenoli. Innym przykładem może być sok pomarańczowy, który jak udowodniono w badaniach, dzięki zawartości działających antyoksydacyjnie karotenoidów i flawonoidów, może wspierać obniżenie stresu oksydacyjnego oraz stanów zapalnych2. Warto jeszcze dodać, że sok pomarańczowy zawiera wcześniej wspomnianą witaminę C, która pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, a co szczególnie ważne w zwalczaniu skutków przesilenia, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia”.

3. Rusz się!
Regularna aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na zdrowie, a tym samym na jakość życia. Dzięki regularnemu ruchowi usprawniamy pracę układu odpornościowego, redukujemy masę tkanki tłuszczowej, poprawiamy tężyznę fizyczną oraz pozytywnie wpływamy na ogólne samopoczucie. Zatem jeśli chcesz uniknąć wiosennego zmęczenia, ruszaj się! Pamiętaj, że najważniejsza jest regularność, a ruch to nie tylko przebiegnięte kilometry czy siłownia. Jeśli treningi na siłowni i biegi wydają ci się nudne lub za trudne, to poszukaj alternatywy dla siebie. Można zapisać się na taniec, jeździć na rolkach lub po prostu chodzić na spacery. Jak podaje Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), najwięcej korzyści dla zdrowia można osiągnąć przez uprawianie aktywności fizycznej przez co najmniej 30 minut każdego dnia.3 Codzienne sytuacje przysparzają nam wielu okazji na zwiększenie ruchu, można na przykład korzystać z tradycyjnych schodów zamiast windy lub wracając do domu autobusem czy metrem wysiąść jeden przystanek wcześniej i szybkim marszem przejść dłuższy kawałek drogi.

4. Wysypiaj się


Regularny sen ma duże znaczenie dla zdrowia fizycznego, zachowania dobrej kondycji oraz dla naszego samopoczucia, pozwala on bowiem na regenerację i nabranie sił, dlatego tak ważne jest, aby przesypiać zalecane dla dorosłego człowieka 7-9 godzin dziennie4. Warto również zadbać o higienę snu. Należy pamiętać o dopasowaniu temperatury w sypialni – chwile przed snem wywietrzyć miejsce, w którym będziemy spali, a także unikać najadania się na noc. Warto zrezygnować z tłustych i ciężkostrawnych potraw na kolację oraz nie pić napojów pobudzających (kawa, mocna herbata). Dla higieny snu ważne jest również światło. Przebywanie w ciągu dnia w ciemnych pomieszczeniach, a wieczorem spędzanie długich godzin przed komputerem lub telewizorem zaburza rytm okołodobowy, czyli regularne zmiany w fizycznej i psychicznej aktywności człowieka, powstające w zależności od dnia i nocy. Na 3 godziny przed snem należy zrezygnować z korzystania z komputera lub oglądania telewizji. Światło niebieskie, czyli właśnie takie, które emitują ekrany, najsilniej hamuje uwalnianie melatoniny, a dla mózgu jest sygnałem początku dnia. Wieczorem należy używać światła o żółto-czerwonej barwie, gdyż jest ono charakterystyczne dla zachodu słońca.


5. Znajdź czas dla siebie


Kiedy czujemy się rozdrażnieni, zmęczeni, brak nam sił i motywacji, warto pomyśleć o rozwiązaniach, które pomogą nam się zrelaksować. Czas na odpoczynek jest równie ważny jak praca. Należy odpoczywać dla zachowania równowagi psychicznej i fizycznej. Gdy jesteśmy wypoczęci, jesteśmy bardziej wydajni i kreatywni. Warto każdego dnia znaleźć chociaż pół godziny dla samego siebie i poświęcić ten czas na czynności, które nie kojarzą się z pracą lub innymi obowiązkami. Pozwól sobie i swojemu mózgowi na odpoczynek. Odłącz się, zrób coś, co pozwoli Ci pozytywnie nastawić się do rozpoczynającego się dnia lub zapomnieć o problemach! Zamień komputer lub telewizor na książkę, zakupy w galerii, na spacer w parku lub wstań 15 minut wcześniej i bez pośpiechu wypij kawę lub zrób poranną gimnastykę. Poświęcając pół godziny dziennie na relaks, wyrabiamy nawyk efektywnego wypoczynku, a to dodaje nam energii i zwiększa naszą wydajność.

TWÓJ WIOSENNY PARASOL

1. 5 POSIŁKÓW DZIENNIE

2. 400 GRAM OWOCÓW I WARZYW DZIENNIE PODZIELONYCH NA 5 PORCJI,
JEDNĄ Z PORCJI MOŻE BYĆ SZKLANKA SOKU!

3. MINIMUM 30 MINUT RUCHU W CIĄGU DNIA

4. 7-9 GODZIN ZDROWEGO SNU

5. MINIMUM 30 MINUT DZIENNIE TYLKO NA RELAKS
Więcej informacji na stronie: fruitjuicematters.eu (Polska wersja strony w przygotowaniu).

Anna Zawistowska
Junior Account Executive


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Przed zamieszczeniem komentarza zapoznaj się z regulaminem.

 
Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Nasza Czytelniczka prosi o pomoc w odnalezieniu psa. Dzisiaj około godziny 12:00 uciekł w okolicy komendy policji. Jest to suka i wabi się Nela, ma na sobie czerwone szelki. Numer kontaktowy to 505-010-153 ■ Flota - Ogniwo Babinek 4-1 (0-1) ■ Dziewczynka wpadła na maskę samochodu! Ekspert lotniczy, Michał Fiszer nie upilnował dziecka? ■ Nie grozi nam pożar jak w Gorzowie? Strażacy przeprowadzili rozpoznanie operacyjne na wypadek pożaru wieży kościelnej ■ Wręczono Buławy Biznesu 2017 ■ W czwartek, sieć Orange miała awarię! Telefony pokazywały brak zasięgu! ■ Poniedziałkowy wieczór. Nad miastem unosi się chmura dymu. Do naszej redakcji rozdzwaniają się telefony. Mieszkańcy zastanawiają się, co takiego wydarzyło się w Świnoujściu? Jeden z naszych Czytelników, mieszkający przy Placu Słowiańskim twierdzi, że gryzący dym dostał się do jego mieszkania. - Nie mogłem spać przez całą noc. Oczy mi łzawiły. Do dzisiaj mam czerwone oczy, jak u królika i boli mnie gardło. Mam podejrzenia, że nad miastem rozpylono jakiś gaz bojowy. Takie rzeczy robi się na poligonie! – opisuje zbulwersowany Czytelnik ■ Podziękowania dla świnoujskich policjantów za udowodnienie fikcyjnego zgłoszenia kradzieży samochodu. Dyrektor jednej z firm ubezpieczeniowych przesłał na ręce Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie podziękowania dla trzech świnoujskich policjantów, którzy prowadzili czynności służbowe w sprawie zgłoszenia kradzieży samochodu o wartości blisko 80.000 zł. Stróże prawa udowodnili zgłaszającemu zawiadomienie organów ścigania o niepopełnionym przestępstwie, składanie fałszywych zeznań oraz usiłowanie osiągnięcia korzyści majątkowej, udaremniając wyłudzenie odszkodowania ■ Kampania promująca rodzicielstwo zastępcze. Zapraszamy na piknik w muszli koncertowej ■ Smutny miś czeka na właściciela. W piątek, w sklepie Reserved została znaleziona zabawka. Teraz smutny miś czeka na swojego właściciela w sklepie, w dziale męskim ■ Znaleziono kluczyk do samochodu w Marinie Basenu Północnego 91 3219177 ■ Tajemnicza śmierć mieszkańca Świnoujścia w Holandii! 39 - latek miał podejrzane obrażenia ■ Uwaga! Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega przed silnym wiatrem – w porywach do 90 km/h, który może wystąpić na obszarze województwa zachodniopomorskiego, w okresie od godz. 13.00 dnia 13 września do godziny 5.00 dnia 14 września 2017 roku ■ W poniedziałek około godziny 9 w okolicach ul. Malczewskiego zagubiono niemiecki dowód rejestracyjny. Dla uczciwego znalazcy przewidziana nagroda nr tel 503456905 ■ Niedziela: Na mieszkańców miasta padł blady strach. W biały dzień na ulicach grasował psychopata - zaatakowaną kobietę zabrało pogotowiie. Okazało się, że to... ■ Marynarz, który zginął w Szwecji, służył w Świnoujściu. Marynarz, który zginął w Szwecji, służył w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Informację potwierdził Radiu Szczecin rzecznik flotylli komandor Jacek Kwiatkowski ■ Świnoujski magistrat ma nowy samochód! To skoda fabia 1.0. Urząd Miasta w Świnoujściu wzbogacił się o nowy samochód. W tym roku miasto zakupiło osobową skodę fabię 1.0. Nowa skoda zastąpiła wysłużoną 14 - letnią skodę. Nowy samochód ma silnik benzynowy. Nowa skoda jest koloru szarego ■ Taki piesek szuka właściciela. Nasz Czytelnik przygarnął psa widocznego na zdjęciu i za pośrednictwem portalu iswinoujscie.pl chce odnaleźć jego właścicieli. Czworonóg błąkał się na terenie ogrodów działkowych Krzywa, teraz czeka na swojego pana ■ 5 września – to pierwszy dzień, gdy świnoujska młodzież zasiadła w szkolnych ławkach. To właśnie w tym dniu, jeden z naszych Czytelników natrafił przed szkołą przy ulicy Witosa na woreczek z białym proszkiem. Wszystko wskazuje na to, że w środku znajdują się narkotyki. Mieszkaniec przyszedł z tym do redakcji. – Znalazłem to na chodniku, na wprost drzwi - mówi ■ Pracownik budowy zasłabł w trakcie pracy! Mężczyznę reanimowano na strażackim wysięgniku. Niestety, pomimo ponad dwu godzinnej reanimacji 45 -letni mężczyzna zmarł ■ Powożąca próbowała uciec. Miasto zajęło konia. Podczas kontroli stanu zwierząt ciągnących świnoujskie bryczki, Straż Miejska zajęła konia, którego stan zdrowotny absolutnie nie zezwalał na pracę. Miał liczne otwarte rany, otarcia, połamane przednie kopyto, nie był w ogóle podkuty. Powożąca nie posiadała żadnych dokumentów konia ■ Otwarcie nowej szkoły na prawobrzeżu! Będzie kształciła przyszłych ślusarzy i operatorów obrabiarek ■ Gminny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Świnoujście na lata 2017 - 2027 przyjęty! Po wielu miesiącach konsultacji, wycieczek studyjnych, spotkań z mieszkańcami, a wreszcie dyskusji radnych Rada Miasta jednogłośnie przyjęła projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu który określa działania rewitalizacyjne na terenie gminy miasta Świnoujście w ciągu najbliższych dziesięciu lat ■ Zaginęły dwa psie paszporty (UE PASS - niebieskie książeczki wyglądem zbliżone do zwierzęcych książeczek zdrowia)!!! Paszporty są wydane na terytorium Niemiec, wystawione na psy Kalle i Akiro. Znalazca proszony o kontakt z .......... lub Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt w Świnoujściu, ul Karsiborska 14, tel. 733-746-143 ■ Znaleziono telefon komórkowy marki LG około godziny 17 w okolicy MC Donalda. Zguba czeka do odbioru w kasie restauracji ■ Zaledwie dwa dni minęły od pożaru opuszczonego budynku przy starej promenadzie, a straż pożarna otrzymała kolejne wezwanie. W nocy z soboty na niedzielę Visus znów stanął w płomieniach. Tym razem ogień wybuchł w dwóch miejscach ■ Ratownicy medyczni potrzebowali pomocy! W budynku pogotowia zagnieździły się osy ■ Portfel, znaleziony wczoraj, jest już w rękach właścicielki ■ Sprawca napadu z Międzyzdrojów zatrzymany w Poznaniu. To 18-latek wcześniej notowany przez policję za posiadanie narkotyków. Do Poznania pojechał pociągiem ■ UBB wydało oświadczenie. Z jego treści wynika, że Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał, że niemiecki przewoźnik może korzystać ze świnoujskich przystanków autobusowych ■