░ Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Szczecinie Inspektorat w Świnoujściu poszukuje kandydatów do pracy. Wymagane wykształcenie: średnie. Miejsce pracy: ZUS Inspektorat w Świnoujściu ul. Piastowska 63. Więcej informacji na stronie: www.zus.pl lub u Kierownika Inspektoratu pod nr telefonu 91-382-38-02 ░

POGODA

Reklama


Wydarzenia

Dr Józef Pluciński • Poniedziałek [31.10.2011, 00:50:50] • Świnoujście

Uznamskie drogi

Uznamskie drogi

W okresie jesieni lub wiosennych roztopów droga zamieniała się w grzęzawisko. (fot. Archiwum autora )

W odcinkach poprzednich przedstawiłem stan dawnych pomorskich dróg i działania zmierzające do ich ulepszenia a w gruncie rzeczy zbudowania. Ne inaczej jak na całym Pomorzu, było też na wyspach Uznamie i Wolinie.

Także tu niemal do połowy XIX wieku istniały tylko piaszczyste dukty, wywodzące się jeszcze z wieków średnich. Do ich utrzymania zobowiązani byli odpowiednimi przepisami mieszkańcy leżących przy nich wiosek.

Dla rozwoju portowego Świnoujścia, od początków XIX wieku siedziby władz powiatowych i zyskującego zwolna na rozgłosie kurortu, sprawą niezwykle ważną było dobre połączenie z całą wyspą i stałym lądem. A tymczasem, transport towarów inaczej niż droga wodną, w okresie przed zbudowaniem kolei, był często niezwykle skomplikowanym przedsięwzięciem.

Uznamskie drogi

Pocztowe zaprzęgi pokonywać musiały wąskie, piaszczyste dukty. Fot. Andre Kaiser, Internet.(fot. Archiwum autora )

Najważniejszą drogą lądową była wówczas ta, prowadząca dzisiaj do przejścia granicznego na Garz. Jej znaczenie polegało m.in. na tym, że od połowy XVIII wieku był to szlak szybkiej poczty konnej do i ze Świnoujścia. Zaczynała się ona tam, gdzie były wówczas granice miasta, tj. w rejonie obecnego bazarku na Grunwaldzkiej i dalej biegła na zachód piaszczystą, wąską wstęgą, wzdłuż dzisiejszej ulicy Grunwaldzkiej do Garz. Od tej miejscowości droga wiodła już inaczej niż dzisiaj mianowicie wzdłuż Zalewu Szczecińskiego do osiedla Ost Klüne i miasteczka Usedom, no a już stamtąd na przeprawę promową przez Pianę w rejonie Zecherin. Obecnie zbudowany jest tam most nad Pianą a wtedy wedle potrzeb kursował prom linowy. Kolejnym ważnym etapem było miasto Anklam, skąd już pocztę i pasażerów dyliżansu transportowano w odpowiednie kierunki. Ta sama droga, którą znamy jako wprawdzie niezbyt szeroką, ale dobrze utrzymaną i uczęszczaną, w opisywanym okresie była jedynie piaszczystym, miejscami trudnym do przejechania duktem.

Uznamskie drogi

Przed 200 laty przez wiele lat najpewniejszą komunikację z wyspą zapewniał stateczek „Princessin Elizabeth”.(fot. Archiwum autora )

Miało też ówczesne Świnoujście połączenie z Ahlbeckiem, wąska, biegnącą wśród lasków i wydm ścieżką. Przecinała ona przez dzisiejsze ulice Chopina, Matejki a potem wiodła wzdłuż nadmorskich wydm do Ahlbecku i Heringsdorfu. Zważywszy, że miejscowości te wówczas „diabeł ogonem zakrywał”, nie było to żadne połączenie ze światem. Na przedłużeniu obecnej ulicy Rycerskiej prowadziła ścieżka do Korswandt i tam się już kończyła. Według krążących wówczas legend na drodze tej samotny wędrowiec mógł spotkać, naturalnie o północy, zjawę z pękiem kluczy u pasa. Oczywiście spotkanie takie, z małymi wyjątkami, nie kończyło się dobrze dla człowieka. Podobny charakter i znaczenie miała droga do wsi Karsibór, położonej na półwyspie o tej samej nazwie, nie oddzielonej wówczas od wyspy Uznam, dzisiejszym Kanałem Piastowskim. Podobnie jak na drodze do Korswandt i tu podróżnym dawały się ponoć we znaki przeróżne strzygi, błędne ogniki czy zmory.
Mając tylko takie połączenia drogowe, było Świnoujście bardzo często przez wiele tygodni niemal całkowicie odcięte od świata. Szczególnie dotkliwie odczuwano to podczas częstych wówczas srogich zim, dużych opadów śniegu, czy długotrwałych ulew, czyniących piaszczyste dróżki nieprzejezdnymi.

Uznamskie drogi

Zima czyniła dawne drogi nieprzejezdnymi. Fot. J. Bengs(fot. Archiwum autora )

Nic więc dziwnego, że już w 1838 roku magistrat świnoujski zwrócił się do berlińskiego rządu i władz regencji pomorskiej, by te podjęły budowę drogi w kierunku miasteczka Uznam. Już wówczas sporządzono też pierwsze projekty i dokumentację budowlaną drogi, oraz zawarto stosowną umowę z mistrzem budowy dróg Müllerem. Niestety mimo błogosławieństw „góry”, sprawa przycichła, a wszelkie nagabywania władz przez świnoujski magistrat, kończyły się stwierdzeniem, że po prostu nie ma pieniędzy. Dokładnie jak dzisiaj z tunelem pod Świną !
Wydaje się, że musiałoby miasto jeszcze długo czekać na rozwiązanie drogowych kłopotów, gdyby nie zdarzenie z rzędu : „ Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Czynnikiem decydującym okazało się duńskie zagrożenie. O tym, czym ono było i co z niego dobrego wynikło, opowiem w odcinku następnym.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 7, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-7 z 7

Gość • Niedziela [06.11.2011, 08:34:06] • [IP: 217.97.193.**]

mistrzu supsensu!

Gość • Czwartek [03.11.2011, 20:58:20] • [IP: 88.156.233.***]

MIODZIO !! Dziękuję !

Gość • Środa [02.11.2011, 17:27:28] • [IP: 95.40.187.***]

A MOŻE BY TAK ZWRÓCIĆ SIĘ DO berlińskiego rządu i władz regencji pomorskiej W SPRAWIE TUNELU ??

Ogre • Środa [02.11.2011, 09:33:24] • [IP: 31.63.239.***]

Gdyby w 1838 roku magistrat świnoujski nie zwrócił się do berlińskiego rządu i władz regencji pomorskiej, to do dzisiaj nie byłoby żadnego połączenia ze Świnoujściem.

Gość • Środa [02.11.2011, 07:31:17] • [IP: 95.40.81.***]

b.ciekawy artykuł -dziękuję

Gość • Poniedziałek [31.10.2011, 01:08:51] • [IP: 88.156.234.***]

No i juz jest ok.

Gość • Poniedziałek [31.10.2011, 01:00:32] • [IP: 88.156.234.***]

Cos z tymi podpisami pod zdjeciami nie tak, no chyba ze kiedys tak bywalo. ..

Oglądasz 1-7 z 7
■ To miało być tylko legitymowanie, a skończyło się ujawnieniem przez policjantów narkotyków. Pod zarzutem posiadania i handlu zakazanych ustawą środków odurzających zatrzymany został 34-letni mężczyzna. Zgodnie z obowiązującą ustawą może mu grozić kara pozbawienia wolności do 10 lat ■ 19 marca, w godzinach wieczornych były przeprowadzane zajęcia taktyczne w lesie na terenie obiektu wojskowego Karsibór. Podczas zajęć stosowano środki pozoracji. Użyte zostały świece dymne, które generują dym nietoksyczny i nieszkodliwy, a ich użycie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Ćwiczenia tego typu prowadzone są cyklicznie, kilka razy w ciągu roku. Wzięło w nich udział ponad dwudziestu żołnierzy. Żaden z nich nie zgłaszał po zajęciach problemów ani dolegliwości - tłumaczy kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski Rzecznik Prasowy 8. Flotylla Obrony Wybrzeża ■ Prom Karsibór uciekł z przeprawy! Nad wodą unosił się trujący opar! Zobacz film! ■ Niemiecki wymiar sprawiedliwości łaskawy dla sprawców napadu na taksówkarza ze Świnoujścia? ■ Córki odebrały testament matki zapisany na kartkach romansu. Ta książką niczym list w butelce po latach, wędrówki po falach życia trafiła w końcu do adresata. Mówi się, że takie historie zdarzają się tylko w hollywoodzkich produkcjach, jednak jedna z nich zdarzyła się w Świnoujściu. Tuż po naszej publikacji, w której opisaliśmy wzruszający temat testamentu anonimowej kobiety, która na kartkach książki kieruje ostatnie słowa do sowich najbliższy ma swój ciąg dalszy ■ Wojciech Zyska o Wolińskim Parku Narodowym: Na tle Wyspy Wolin to przysłowiowa „kość w gardle”. Pozostawiam park w dobrej kondycji. Odchodzę z podniesioną głową, dziękując jednocześnie wszystkim za współpracę i pomoc na rzecz ochrony tego parku – pisze w pożegnalnym liście dr inż. Wojciech Zyska, odwołany właśnie dyrektor Wolińskiego Parku Narodowego ■ „Do trumny ubierzcie mnie na różowo”. Wzruszający list pacjentki zapisany na kartkach książki ■ To Świnoujście rozpętało aferę międzynarodową. Komisja Europejska uruchomiła wobec Polski procedurę naruszenia unijnego prawa. Uruchomiona wobec Polski procedura naruszenia unijnego prawa dotyczy konfliktu z 2017 roku, kiedy świnoujski strażnik miejski spektakularnie zatrzymał niemieckie autobusy UBB na granicy. Chodzi o dostęp do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych. Rąbka tajemnicy uchyliła nam Komisja Europejska ■ Trwają prace nad uchwałą krajobrazową, zwaną też kodeksem reklamowym. Będzie to dokument porządkujący przestrzeń publiczną miasta. Wprowadzi zasady i warunki umieszczania reklam, urządzeń reklamowych oraz małej architektury i ogrodzeń na terenie całego Świnoujścia ■